- Altfor få kvinnlige gründere
Det sier likestillingsminister Trine Skei Grande. Kun 20 prosent av de som starter aksjeselskap i Norge, er kvinner.
Tallene fortsetter. Bare to prosent av investorkapital går til kvinnelige gründere. På aksjemarkedet eier menn 80 prosent av de private aksjene. Journalen har snakket med den norske gründeren Susanne Holzweiler og likestillingsminister Trine Skei Grande.
Peker på vanskelige systemer og regler
Susanne Holzweiler grunnla sammen med sin bror klesmerket Holzweiler i 2012. Hun forteller om en noe kronglete start på grundereventyret. Hun ble gravid bare seks måneder etter Holzweiler ble til.
Da jeg skulle ut i fødselspermisjon, var dette vanskelig som eier av aksjeselskap. Jeg måtte tilslutt bli ansatt i eget firma, men reglene for moms og skatt var enormt upraktiske, spesielt for en nyoppstartet bedrift.
- Susanne Holzweiler
Til tross for at dette er mange år siden, har hun hørt fra bransjen at det fortsatt er slik. Hun etterlyser endringer i politikk og system, fordi slik det er nå, gjør det spesielt vanskelig for kvinner. De fleste som starter aksjeselskap gjør dette i slutten av 20-30 årene, og dette sammenfaller med når mange kvinner får barn.
Likestillingsminister Trine Skei Grande mener derimot at holdninger er noe av grunnen til at det finnes så få kvinnlige gründere. Hun peker på at det er mindre kvinnlige partnere i advokatfirmaer, selv om det er flest kvinner på utdanningen. Hun mener at det ligger i holdninger til både kvinner og menn.
Hvordan tenker du at dere politisk skal arbeide for å minske forskjellen mellom kjønnene?
– Det vi må finne ut er hva som egentlig gjør at så få kvinner får de svarene de ønsker seg når de ber om støtte til sine innovasjoner. Dette må forskes på, sier ministeren.
Politikk og endring
Statsbudskjettet ble lagt fram forrige uke, og det er per nå ikke øremerkede midler til å ta tak i dette problemet. Journalen spør Trine Skei Grande:
Mener du at statsbudskjettet burde fokusert på å minske kapitalgapet?
– Vi må gjøre det vi kan for å få flere kvinnlige grünere. Punktum. Jeg er opptatt av å finne ut hva som fungerer, og vi vet veldig lite om hva som fungerer.
Så, dere må først forske litt på dette, også?
– Vi må prøve ut litt, konkluderer Trine Skei Grande.
Susanne Holzweiler fra sin side mener at forskning og prøving er bra, men advarer om å vente for lenge. Avslutningsvis ga hun dette tipset til andre kvinner som har en idé i magen:
– Jeg er fan av å ikke planlegge for mye. Jeg er fan av å bare gå ut i det, tilhenger av det å bare gjøre ting. Vær åpen for det som skjer. Du trenger ikke å være for rigid når det gjelder en businessplan!