Dette skal det bli en slutt på
I fjor ble det kastet 400 000 pappkopper på HiO og HiAk. Nå håper studentsamskipnaden å få orden på problemet med studentforslaget ”Grønn kampanje”.
Avdelingssjef ved Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnads (OAS) spisesteder, Guri Skansen, har lenge vært betenkt over det store forbruket av pappkopper på Høgskolen i Oslo (HiO) og Høgskolen i Akershus (HiAk). Spørsmålene om lite miljøvennlighet har hopet seg opp i likhet med emballasjen, men takket være en ivrig student har hun nå funnet en løsning på problemet.
Det enkle og geniale forslaget var at studentene kan fylle kaffe og te i medbragte kopper.
– Det siste året har nærmere 400 000 pappkopper blitt kastet etter at kundene har drukket opp kaffen eller teen sin. Dette er tall som bare gjelder de små pappkoppene, så hvis vi legger til at vi også selger varmt drikke i kopper med dobbel størrelse, forstår vi at forbruket er lite miljøvennlig. Takket være et godt studentforslag skal vi nå innføre en miljøvennlig, grønn kampanje, hvor bruk av egne kopper skal få kontroll på pappemballasjen, sier Guri Skansen.
Hun har ikke lenger navnet på studenten som kom med forslaget.
Spare miljøet
Siden starten av inneværende skoleår har kundene ved OAS spisesteder fått tilbud om å kjøpe et termokrus til 30 kroner, som ved kjøp av kaffe og te gir dobbelt så mye drikke for kun én krone mer. Dette har vært viktig for å redusere forbruket av pappkoppene, og fra november av vil ”Grønn kampanje” gå ytterligere inn for å spare miljøet. Drift- og utviklingsansvarlig på OAS spisesteder, Unni Olimb Norman, forklarer ideen.
– Gjennom ”Grønn kampanje” åpner vi for at en kunde som skal kjøpe kaffe eller te kan ha med seg sin egen kopp. På den måten slipper vedkommende å betale 30 kroner for et termokrus, men han/hun kan likevel få dobbel mengde for én krone ekstra, sier hun.
På denne måten ønsker de å friste kundene til å velge en mer miljøvennlig løsning, ettersom koppene de har med seg kan brukes om igjen.
Kristin Fosshaug på Annas spiseri på HiO er positiv til den kommende kampanjen.
– I tillegg til å sitte i kassa har jeg blant annet noe av ansvaret for søpla, og jeg ser mye unødvendig emballasje. Forbruket av pappkopper er utvilsomt for høyt, og bruk av egne kopper kan være en god løsning, sier hun.
Varig løsning
Forslaget ble luftet for andre studentsamskipnader, som i likhet med OAS var positive. Deretter ble forslaget vedtatt av representanter fra HiO, HiAk og OAS i brukerutvalget.
– Som resultat sitter vi igjen med en kampanje som alle kan være fornøyde med, forsikrer Norman.
Hun forteller videre at ordet ”kampanje” brukes for å markere starten på tilbudet, slik at lærere og studenter lettere skal få med seg nyheten. Kampanjen har derimot ingen slutt, og kan derfor ses på som et varig miljøtiltak.
– Det er viktig å få fram at denne kampanjen ikke har noen slutt. Vi ønsker å ta bedre vare på miljøet, og ser det derfor som nødvendig å gjøre dette til en varig løsning.