Guttene velger bort førskoleutdanning
Mindre enn 1 av 10 ferdigutdannede førskolelærere i Norge er menn. Mange gutter hopper av studiet underveis - eller stryker i praksisperioden.
Benjamin Barrios (22) er en del av en svært mindretallig gruppe: hannene ved HiOs førskolelærerutdanning. En ny rapport viser at det er få menn som søker seg til denne uytdanningen. Barrios hadde gjerne sett at flere søkte seg til det treårige studiet.
Bestilt rapport
Den nye rapporten er utarbeidet av NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning, på bestilling fra Kunnskapsdepartementet. Rapporten tar for seg førskolelærerutdanningen i Norge, og bringer inn relevant tallmateriale. Statistikken forteller at 12 prosent av studentene ved landets førskolelærerutdanninger er gutter. Andelen gutter av de som fullfører studiet er derimot på bare 9 prosent, noe som forteller at guttene i større grad enn jentene hopper av studiet underveis. Av de som stryker i praksisperioden, er hele 30 prosent gutter. 17 av disse er studenter ved HiO.
Stor utfordring
Joakim Bakke, førsterådgiver i Kunnskapsdepartementet, registrerer at tallene utgjør en stor utfordring. Han mener departementet i samråd med studiestedene må jobbe kontinuerlig og målrettet for å heve interessen og kompetansen blant guttene. Flere tiltak har blitt satt i verk fra departementets side i løpet av de seneste årene.
- I tillegg til å benytte økonomiske virkemidler, som å belønne utdanningssteder med god rekruttering av gutter, forsøker vi å legge føringer for innholdet i utdanningen. Dette innebærer å tilrettelegge studiet for gutter.
Dekan for lærerutdanningen ved HiO, Knut Patrick Hanevik, følger opp denne tråden.
- Det bør jobbes for å gjøre studiet mindre kvinnefokusert, og bevisst bruke flere eksempler fra guttenes verden, med “guttespråk”. Slik kan man skape en større grad av tilhørighet og gjenkjennelsesevne for de mannlige studentene, mener han.
Grep fra studielederen
Hege Wamstad, studieleder for HiOs førskolelærerutdanning, støtter opp om dekanens synspunkter. Hun presiserer at man i lengre tid har hatt fokus på kjønn og likestilling ved HiO. De nye statistikkene avspeiler imidlertid et fortsatt behov for økt rekruttering av gutter, mener hun, og en generell statusheving av førskolelæreryrket blant menn.
- Det siste er i stor grad utenfor vår kontroll, sier hun, men trekker frem tre grep som HiO har gjort for å forbedre gutters opplevelse av studiet. Guttene blir fordelt på bare noen av klassene i kullet, for å forhindre at de blir “ensomme” i et jenteovervelde. Alle gutter får mannlig øvingslærer i forbindelse med praksis, og man har utarbeidet prosjektet “Menn i barnehagen”. En sentral del av dette prosjektet er jevnlige møter for guttene ved studiet, ledet av de mannlige lærerne. Her kan man. snakke fritt om problemer man støter på, som mann i et kvinnedominert yrke.
- Min første kjærlighet
Talsmann for den mannlige studentflokken, Benjamin Barrios, tror studielederen har rett. Han har inntrykk av at gutter generelt tar studiet mindre alvorlig enn jentene, noe som kan være en årsak til både det høye frafallet og strykprosenten.
Selv tar han imidlertid studiet alvorlig og var aldri i tvil om valg av utdanning.
- Å jobbe i barnehage var min første jobb og min første kjærlighet. Jeg har ikke jobbet med annet, og i nærmeste fremtid ønsker jeg heller ikke å gjøre det, sier han.
Gamle holdninger
Derimot ser han klare utfordringer i forhold til å etablere førskolelæreryrket som et naturlig yrkesvalg for menn. Han har selv erfart at det fortsatt eksisterer mange gamle holdninger der ute.
- I flere barnehager jeg har jobbet, har de eldre barnehagetantene forventet at jeg skal være den som hele tiden gjør ablegøyer og leker ute med barna, det er “mannens rolle“. En far kom en gang bort til meg og sa at jeg utgjorde en fare for barna, han mente voksne menn som meg ikke hørte hjemme i barnehagen. Sånt gjør meg betenkt.
En ting er altså både student, dekan, studieleder og førsterådgiver enige om: Det vil ta tid før det er helt lett å være mann - i barnehageland.