For lite undervisning på førskolelærerutdanningen
Trang økonomi fører til færre undervisningstimer på førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo. Derfor har avdelingen måttet senke kravene for bestått eksamen. – Vi ligger på en smertegrense for hvor få undervisningstimer vi kan tilby, sier dekan Knut Patrick Hanevik.
Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) har evaluert førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo. Av evalueringen kommer det frem at lærere og studenter mener at kravene som blir stilt til studentene på førskolelærerutdanningen (FLU) er for lave. Rapporten viser at det står i sammenheng med en nedgang i undervisningstimer ved FLU. Studentene mistenker avdelingen for å fire på kravene for å holde strykprosenten nede. Komitéen i NOKUT anbefaler også høgskolen å gi heltidsstudentene bedre oppfølging.
Får bare en smakebit
– Det er dumt at høgskolen ikke har kapasitet til å gi oss mer undervisning, og det lider vi under, sier tredjeårsstudent Dorothy Donley på heltidsutdanningen ved FLU. - Vi får bare en smakebit av stoffet i undervisningen. Resten er det opp til oss å lese.
Hun synes at hun fikk for lite oppfølging fra høgskolen i praksisperiodene sine. I løpet av åtte uker får studentene bare en veiledningssamtale med en lærer fra HiO. Donley tror ikke veilederen hennes hadde oversikt over hva Donley hadde gjort i praksisperioden før hun var ferdig og leverte inn rapport om det.
Donley mener det ikke er for lave krav på eksamen, slik som det hevdes i NOKUT-rapporten. Hun sier det er mulig at noen kommer for lett gjennom studiet, men at man må jobbe hardt for å få gode karakterer.
Hun understreker at det er god kvalitet på den undervisningen de har, og at foreleserne er dyktige.
Senker kravene
Nedgangen i antallet undervisningsstimer kan gjøre det vanskelig for faglærerne å opprettholde en høy standard på eksamen.
– Hvis kravene vi stilte til studentene skulle vært de samme som tidligere ville mange flere studenter strøket, sier Professor Jan Sverre Knudsen ved LUI.
Han er enig i kritikken som kommer frem i NOKUTs rapport, og har opplevd at lærerne har måttet senke kravene for å godkjenne eksamen etter hvert som antallet undervisningstimer har gått ned.
– Det finnes en grense for hvor mange studenter man vil stryke, sier han.
Åpen for rutinesjekk
Dekan Knut Patrick Hanevik ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) synes kravene som stilles til studentene er tilstrekkelige.
– Men hvis rapporten stemmer må vi gå gjennom vurderingsordninger, pensumlitteratur og timer med undervisning og veiledning, sier han.
På spørsmål om nedskjæringene i undervisningstilbudet er et problem, svarer han:
– Vi ligger på en smertegrense for hvor få undervisningstimer vi kan tilby. Det kan synes nødvendig å øke mengden organisert undervisning. Men det trenger ikke bare å være å øke antallet forelesninger. Det kan også være å ha flere seminarer eller organiserte kollokvier.
Hanevik sier at en forbedring er avhenging av økte økonomiske bevilgninger til høgskolen. Han mener avdelingen må bli flinkere til å utfordre studentene ved førskolelærerutdanningen. Når studentene kommer ut i jobb, vil de få stor betydning for barnas utvikling. Derfor er det er viktig at de at de i tiden på høgskolen forstår betydningen av arbeidet sitt.