Hvor var studentene?
Et debattmøte om studentperspektivet på høgskolefusjonen skulle fremme studentenes syn på saken. Men ingen hadde husket å invitere studentene.
Tirsdag 28. september ble det arrangert et allmøte der temaet skulle være studentenes perspektiv på fusjonen. Men av de rundt to hundre oppmøtte var det bare tretti studenter. Og så godt som alle var enten fra studentpressen eller studentrådene.
- Finnes ikke informasjon
Beate Dessington (22) fra avdeling for estetiske fag på HiO var en av de få studentene som hadde møtt opp. Hun tror ikke hun hadde vært der hvis hun ikke hadde sittet i Studentrådet.
- Jeg ble sendt hit for å representere Studentrådet. Hvis ikke de hadde informert meg, hadde jeg ikke visst om møtet. Jeg har ikke sett informasjon om det noe sted, sier hun.
Hun er ikke den eneste. Ingen av studentene Journalen har snakket med hadde hørt om møtet.
Rektor oppgitt
- Er det mulig, spør en oppgitt rektor ved HiO, Sissel Østberg.
- All informasjon ligger ute på nettet. Reportasjer og referater. Men studentene forholder seg ikke til HiO-nytt, de sjekker bare Fronter. Der har vi ikke mulighet til å legge ut informasjon om annet enn det rent faglige. Studentene har plikt til å holde seg oppdaterte om det som står på HiO-sidene.
Dessington mener i midlertid at det ikke er godt nok.
- Ledelsen kan ikke forvente at vi studenter skal oppsøke referater og sakspapirer. Det er deres oppgave å informere oss om dette, og det har de ikke gjort. Jeg fikk nettopp vite at det finnes et nettsted som skal fungere som diskusjonsforum rundt fusjonen, hvor ledelsen mener at vi skal komme med innspill. Det tror jeg aldri har blitt nevnt før.
Mener studentene blir hørt
Som én av tre studenter tok Dessington ordet under debattmøtet, og etterlyste informasjon. Hun stilte spørsmål ved om ledelsen ønsker at studentene skal engasjere seg i det hele tatt. Det gjør rektor Østberg i høyeste grad.
- Alle ønsker at studentene skal delta! Det har vært studentrepresentanter i alle råd og utvalg, de har vært aktive og har blitt hørt.
- Hvor mange studenter har det vært i disse utvalgene?
- Høgskolene har vært representert med én student hver, på samme måte som de har stilt med hver sin representant fra fagutvalg og så videre.
- Så disse to skal representere hele studentmassen?
- Vi går jo ikke ut og spør én og én student hva han eller hun mener. Disse studentrepresentantene har ansvar for å informere sine egne – studentene – om det som skjer. Hvis studentene vil komme med innspill, har de flere kanaler til rådighet. Det stemmer ikke at studentene ikke har mulighet til innflytelse. De må bare bruke den.
- Burde vært gjort mer
Leder av Studentparlamentet ved HiO, Daniel Massie (22), mener det ikke er så enkelt.
- Det burde vært gjort mer for å informere studentene i denne prosessen. Dette møtet var en fin anledning for studenter som ikke ellers har noe verv, til å få komme med sin mening og bli hørt. Derfor er det synd at så få visste om det.
Det er studentene i Pilestredet enige i.
- Jeg hadde deltatt på allmøtet hvis jeg hadde visst om det, sier ingeniørstudent Amir Ghoreshi (23).
- Det er viktig at vi studenter får sjansen til å engasjere oss, det er jo oss denne forandringen angår. Jeg vet ikke engang nok til å gjøre meg opp en mening om jeg er for eller i mot en sammenslåing.
Daniel Massie mener ansvaret for informasjonssvikten ligger hos høyeste hold.
- Ledelsen informerte alle de ansatte om møtet, da burde de også kunne informere studentene. Når det ikke blir gjort faller ansvaret på oss i Studentparlamentet, og den oppgaven har vi dessverre ikke ressurser til å ta på oss. Da har vi ikke tid til å løpe rundt og henge opp plakater.
Studentene fikk ikke fri
Massie synes det er uheldig at debattmøtet foregikk på dagtid, siden mange studenter hadde obligatorisk undervisning.
- Studentparlamentet har kjempet en hard kamp mot ledelsen for å gi studentene fritak fra undervisningen slik at de kunne gå på møtet, men dette ble blankt avslått. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være problematisk. De ansatte har jo egne dager som er satt av til å diskutere disse tingene, hvorfor skulle ikke studentene også ha det? Da hadde det vært enklere for dem å involvere seg også, mener Massie.