Ny reform skaper forvirring
I høst blir den nye læreplanen for allmennlærerutdanningen innført. Nå frykter elevene av den gamle skolen å bli tilsidesatt.
- Vi er det siste kullet i en utgått reform og kommer derfor til å møte hindringer i forbindelse med studieløpet. For eksempel kan det bli vanskelig å få et godt resultat om vi ønsker å ta opp eksamener, forteller Sofie Børnick (21). Hun er inne i sitt andre år med den gamle reformen.
Reformen fra 2009 skal heve kvaliteten på lærerstudiet ved å skape en ”godt forankret og framtidsrettet lærerutdanning”. Den nye læreplanen ble innført i høst. Omleggingen skjedde på kort tid, og nå bekymrer elevene i andreårskullet seg for å bli satt i skyggen av reformen.
Eksamenstrøbbel
Reformen innfører nye fag. Hvis elevene som begynte under den gamle ordningen vil ta opp igjen de utgåtte fagene, har de bare ett år på seg. Tidligere kunne elevene selv velge når de ville ta opp eksamener i løpet av den fireårige utdanningen.
Elevene får dermed mindre tid til å lese seg opp.
- Andreåret ved utdanningen er det hardeste med tanke på antall timer og praksis. Vi ønsker derfor muligheten til å ta opp eksamener i senere semestre, når vi har mer tid på oss, sier Børnick.
Mister fag
Børnick synes det er synd hvis studiekvaliteten hun ble forespeilet da hun søkte ikke ivaretas. Hun mener at overgangsordningen burde vært bedre tilrettelagt for studentene.
- Vi får heller ikke like mange fag å velge mellom i det fjerde året. Endel smalere fag vil forsvinne fordi vi er det siste kullet som har muligheten til å velge disse.
Innrømmer utfordringer
Ifølge dekan Knut Patrick Hanevik bør elevene være fornøyde med ordningen. Han mener elevene har tilstrekkelig med tid til å ta opp eksamener. Dessuten vil de kunne velge fag fra den nye læreplanen det fjerde året.
- Det er riktig at noen av de gamle fagene faller bort, men dette kan elevene løse ved å omrokkere valgene sine. De kan velge disse fagene tidlig i studieløpet, da det fortsatt er flere elever fra den gamle ordningen som velger de samme fagene, sier han.
Dette er nytt for Børnick.
- Overgangsprosesser som dette er forvirrende, og det er ubehagelig at vi ikke har fått tilstrekkelig informasjon. Her må man passe på selv, om man skal få det studieløpet man ønsker.
Hanevik forteller at informasjonen er blitt lagt ut på Internett, men innrømmer at dette krever at studentene selv er oppmerksomme.