Tok opp for mange dramastudenter – igjen
På drama og teaterkommunikasjon ved HiOA er det tatt inn dobbelt så mange studenter som det skulle vært. Nå vil ingen ta skylda for feilen.
– Vi skulle egentlig være tolv studenter i hver klasse og 24 totalt sett. Nå er vi 46 etter at to har hoppet av. Vi er rett og slett dobbelt så mange som det vi skulle ha vært, sier Ane Isungset.
Isungset er student ved drama og teaterkommunikasjon på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Da hun og de andre møtte opp første studiedag, fikk de beskjed om at det var tatt inn dobbelt så mange studenter som det skulle vært. De fikk også høre at det var andre året på rad at dette hadde skjedd.
– Da vi kom første studiedag trodde jeg at vi skulle være så mange. Vi fikk beskjed om at det hadde skjedd en feil i opptaksfasen. Akkurat hvor feilen ligger vet ikke jeg, men vi har blitt fortalt at det er skjedd en feil et eller annet sted, sier medstudent Stina Liebe Thygesen.
LES OGSÅ: Fortviler over dårlig innemiljø
Sender skylda videre
Svein Gundersen, førsteamanuensis og foreleser ved drama og teaterkommunikasjon, forstår problematikken, men sier at feilen ikke ligger i administrasjonen ved skolen.
– Det er vanlig å overbooke en del studier, for på den måten kan man sikre seg at noen tar plassen selv om andre sier nei. I dette tilfellet ligger ikke feilen i vår administrasjon, men hos Samordna opptak. Jeg har ikke undersøkt saken, men jeg har hørt at de har gjort en glipp. Administrasjonen vår gjør det den kan for å rette opp i dette, sier Gundersen.
Studieleder Åshild Vethal ved fakultet for estetiske fag støtter Gundersen, men er forsiktig med å fastslå akkurat hvem som har skylda.
– Det er ikke vi som har overbooket, men Samordna opptak som for andre året på rad har gjort en feil. Avdelingen ringte til Samordna opptak, og sa at de måtte passe at den samme feilen som skjedde i fjor ikke skulle skje i år. Konkret hvem som har gjort noe galt her, kan ikke jeg si, sier Vethal.
Full forvirring
Informasjonssjef Pål Kalvsjøhagen ved Samordna opptak vil heller ikke ta skylda. Han sender skyldspørsmålet tilbake til opptakskontoret ved HiOA.
– Jeg vet bare om det Høgskolen rapporterer til oss, men ikke noe om hvorfor det er blitt tatt inn flere. Det er opptakskontoret ved HiOA som bestemmer hvor mange tilbud de skal gi, og hvor mange de skal ta inn. De setter et tall i systemet, deretter kjører vi bare opptak, sier Kalvsjøhagen.
Kontorsjef ved opptakskontoret ved HiOA, Trine Beate Elvebakken, sier at feilen verken ligger hos dem, eller hos Samordna opptak, men at dette er et samarbeid mellom fakultetet for estetiske fag og studieavdelinga sentralt.
– Fakultetet og studieavdelinga ved Drama og teaterkommunikasjon samarbeider om hvor mange studenter de skal ta inn. Deretter rapporterer fakultetet til oss. Jeg vil ikke plassere skylden på noen, men det er overhodet ikke Samordna opptak sin feil, Sier Elvebakken.
Jobber på spreng
– Vi gjør det vi kan for at ikke studentene skal bli skadelidende. Det at det er dobbelt så mange gjør at det blir en større belastning for oss som underviser, og i administrasjonen, sier Gundersen.
Studieleder Vethal forklarer at de jobber på spreng for å gjøre året så vellykket som mulig for studentene, og at de har satt inn nye ressurser for å få det til.
– Vi har satt inn ekstra hjelp til administrering, til faglærere og vikarlærere som er dyktige til å ta oppgaver. Det er veldig trist at dette har skjedd igjen, men nå gjelder det bare å være positive. Vi må passe på å sette inn hjelp slik at alle får den undervisningen de skal ha, så kommer vi i land likevel, sier Vethal.
Optimistiske, tross liten plass
– Det er litt trangt om plassen her. Dette er først og fremst et problem i forelesningene, fordi vi ikke har et egnet rom. På dette punktet er nok også lærerne enige med oss, sier Thygesen
Svein Gundersen er enig, men likevel optimistisk.
– Det er ikke optimale forhold for å gjennomføre forelesninger. Men studentene blir flinkere til å improvisere, humrer Gundersen.
Isungset og Thygesen synes det er rart at feilen er skjedd to år på rad, men vil ikke kritisere noen.
– Vi vet ikke hvordan det ville vært om vi var færre, og lærerne jobber jo hele tiden for at det skal bli best mulig for oss, sier Isungset.