Fra persienne til muffinsfat
Produktdesignstudenter ved Høgskolen i Oslo og Akershus har laget 45 variasjoner av samme persienne. Nå kan 18 av produktene sees av flere tusen hver dag.
Det er førsteårsstudentene ved produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) som står bak prosjektet. Dette er tredje året de forvandler et IKEA-produkt og gir det nytt uttrykk, melder hioa.no.
I fjor forvandlet studentene en boks, året før en krakk, og i år er det persiennem "lupin" som skal få nytt uttrykk.
– Det syntes vi var veldig spennende, og ville gjerne være med. Vi har stilt et område på varehuset til rådighet for at disse modellene kan stilles ut, og vi har samarbeidet om å lage en produktkatalog, forteller Jan Erik Jacobsen, varehussjef på IKEA Slependen, til hioa.no.
18 av produktene stilles ut sentralt i restauranten på IKEA Slependen, og flere tusen vil kunne se utstillingen daglig. Alle 45 persiennevariasjonene vil kunne beskues i en spesiallaget katalog.
Av produktene studentene har laget finner man blant annet et muffinsfat, og flere studenter har også brukt film i presentasjonen.
– Jeg er kjempeimponert. Og jeg sier hvert år at det ikke er mulig å overgå det som er gjort året før, men jeg synes at også i år er nivået utrolig høyt. Det er ufattelig hva de klarer å få til av en persienne, sier høgskolelektor Vibeke Sjøvoll til hioa.no.
Utstillingen kan sees på IKEA Slependen i perioden 5. til 19. april, og produktkatalogen kan sees her.