Arrangerer oktoberfest for flere milloner
Det Norske Studentersamfunn forventer å bruke fem millioner kroner på årets oktoberfest, og regner med å selge opp til 30 000 liter øl.
I Norge har oktoberfest blitt populært og trekker flere tusen mennesker til forskjellige arrangementer rundt om i landet. En av arrangørene er Det Norske Studentersamfunn som lager oktoberfest i regi av Chateau Neuf Servering AS. Festivalen på Chateau Neuf startet forrige fredag og i løpet av helgen kom det omlag tre tusen besøkende.
- Nordmenn har blitt mer europeiske av seg med årene, selv om vi har en annen holdning til alkohol sammenlignet med andre europeere. Vi hadde dermed lyst til å følge en tysk trend da vi startet med dette, sier Daglig leder i Chateau Neuf Servering AS, Kalle Fostervoll. Målet til arrangøren er atten tusen besøkende i løpet av de ti dagene arrangementet pågår.
Oktoberfesten startet i 2006, da det erstattet en ølfestival som var i samme tidsperiode. Forstervoll mener at opplevelsen er drivkraften bak prosjektet, men legger ikke skjul på at et høy omkostning er en indre drivkraft.
- Vi gjør det for opplevelsen sin skyld, men resultatene kommer deretter. Han sier også at å gå i pluss er et av målene, men understreker at pengene går tilbake til foreningene i Det Norske Studentersamfunn.
- En forening kan fort tjene opp til 50 000 på dette arrangementet, sier Forstervoll.
Les også Oktoberfesten er i gang.