Lærerstudenter positive til endringer
Den nye regjeringen har varslet endringer i lærerutdanningen. Journalen har spurt lærerstudentene om hva de synes.
I den nye regjeringsplattformen kommer det blant annet frem at en 4-årig bachelor skal bli omgjort til en 5 årig master. Mer kompetanse skal gi bedre fagkunnskap, og unødvendig byråkrati og rapporteringskrav skal reduseres.
Det skal også etableres en felles IT-plattform for skolen for enklere tilgang til digitale læringsressurser. I tillegg skal det komme nye karriereveier i skolen ved å innføre nye stillingskategorier, som læringsspesialist.
Journalen spurte tre lærerstudenter om hva de synes om forandringene.
1. Hva synes du om at lærerutdanningen skal bli til en femårig master?
2. For å bli tatt opp på lærerutdanningen skal det innføres et minimumskrav om karakteren 4 i Norsk, Matematikk og Engelsk. Hva synes du om det?
Sara Rathke Nyhaugen
1. Jeg synes det høres veldig bra ut, men de bør først og fremst fokusere på kvaliteten på det som er. 3 år med høy kvalitet er bra nok.
2. Tanken er god, men det er dumt at det skal være et krav. En kan være en god lærer selv om man ikke har 4 i alle disse fagene. Det handler om mye mer enn gode karakterer.
1. Jeg synes det virker fint. Det kan få fram enda dyktigere lærere.
2. Vel, jeg hadde ikke det selv. Det å være lærer er et kall, som ikke nødvendigvis handler om å ha 4 i snitt.
1. I utgangspunket er det ikke negativt. Men man mister nok noen som ikke vil ta alle de fem årene.
2. Dette er typisk høyretorikk. En setter likhetstegn mellom det å være flink i faget sitt og det å være en flink lærer. En rar konklusjon og en billig måte å løse det på.