- Har ikke lært om dysleksi på lærerstudiet

Lærerstudenter ved HiOA hevder at de ikke får tilstrekkelig opplæring om dysleksi.

Jens Aasheim og Maren Bråtesveen har studert på HiOA i fire år og har aldri lært noe om dysleksi. Foto: Therese Moe

I dag skrev nrk.no om ni år gamle Julie som har dysleksi, og har fått mer hjelp fra optiker enn lærerne sine. Journalen snakket med grunnskolelærerstudenter på fjerde året for å høre hva de lærer om diagnosen.

Må ha flaks

– Vi har aldri hatt noe om dysleksi på studiet. Man kan komme borti det under praksis, men da skal man ha flaks, sier Jens Aasheim.

Han forteller at de som er heldige får kunnskap om dysleksi under utdanningen, men ellers er det lite snakk om det.

Maren Bråtesveen mener at lærerstudenter bør kunne mer om dysleksi enn det de gjør i dag.

Studieleder er uenig

– Dysleksi er jo så utbredt at vi helt klart burde ha større kunnskap om det. Samtidig kan vi jo ikke vite alt om alle diagnoser, mener Bråtesveen.

Vibeke Bjarnø, studieleder på fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, er ikke enig i studentenes syn på pensum.

– Dysleksi er tema i grunnskolelærerutdanningene. Det tas opp i fellesøkter i pedagogikk og norsk, og jeg vil tro at det også er tema i matematikk, sier Bjarnø. Hun mener at lærerstudentene tar feil når de påstår at kunnskap om dysleksi er ren tilfeldighet.

– Jeg har selv satt dette på dagsorden, så jeg har en helt annen erfaring med dette, avslutter hun.

Journalen har kontaktet Kunnskapsdepartementet, men de hadde ikke anledning til å kommentere saken.