Nordmennens naivitet er til fordel for hackerne
– Alle mennesker er utsatt for hacking og det beste vi kan gjøre er å bruke den maskinen vi har mellom ørene, sier sikkerhetsekspert.
Roar Thon, fagdirektør ved Natsjonal sikkerhetsmyndighet delte ut gode råd på HiOAs sikkerhetsdag.
– Gjør digitale situasjoner analoge, anbefaler foredragholder Roar Thon.
Fagdirektøren i Norsk sikkerhetsmyndighet forklarer videre at hvis du får en mistenkelig e-post, bør du reagere slik du ville ha reagert om noen fremmede hadde kommet på døren din med det samme budskapet. Ville du så enkelt latt deg lure av nettsvindel da?
– Vi har vansker for å oppfatte faren på nett. Tenk "Hvordan ville jeg reagert hvis det var en ekte person?", utfordrer han.
Nordmenn mer utsatt enn andre
Nordmenn, svensker og dansker blir oftere ustatt for nettangrep. Thon sier at det er fordi hackerne vet at vi har penger, nyeste innenfor teknologi og fordi vi er naive.
På powerpointen står det: "Fra et sikkerhetsmessig perspektiv er ikke blond en hårfarge, men en sinnstilstand".
Fagdirektøren i Nasjonal sikkerhetsmyndighet sier at nordmenn blir altfor enkelt lurt på nettet.
Dataangrep blir business
– Ikke lukk øynene, det finnes mennesker som vil andre mennesker vondt. Folk som driver med dataangrep kan være alle fra meksikanske gangstere til organiserte selskaper med kompetene arbeidere. I slike selskaper jobber vanlige mennesker som er akkurat som oss, sier fagdirektøren.
Thon forklarer videre at det er ikke bare privatpersoner som blir utsatt for effektive dataangrep, eksempelvis ble Telenor-toppen hacket i fjor.
Store selskaper som Statoil og Telenor møter dataangrep stadig i hverdagen.
– Hvis bedrifter taper penger kan det fort hende det er hackerne som står bak, påpeker han.
Advarer smarttelefonbrukere
Stadig flere får smarttelefoner. Thon spør publikum om hvor mange som eier en smarttelefon, og de aller fleste rekker opp en hånd i salen.
– Det er smarttelefonene som stadig blir smartere, ikke vi. Flere kriminelle går digitalt. Nå blir det enda skumlere med mobiltelefoner som betalingsmetode, advarer Roar Thon.