Høgskolen har bare fått én mobbeklage
Mobbing er i fokus, men på HiOA er det bare mottat en klage
Søndag kveld gikk flere tusen mennesker over hele landet i fakkeltog mot mobbing.
Varslingsnemda har ansvaret
Ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), er det den interne varslingsnemda som mottar og behandler alle varslingssaker om mobbing.
Verneombud Erik Dahlgren har selv vært en del av varslingsnemda, og forklarer prosessen slik:
– Dersom noen føler seg mobbet eller trakassert, kan man sende inn en varsling til varslingsnemda. Her sitter en advokat, en representant for bedriftshelsetjensten (SIO) og en representant for Helse-miljø- og sikkerhetsarbeidet ved HiOA (HMS). Når den konkrete saken er ferdigbehandlet, sendes en anbefaling til høgskoledirektøren, og det er opp til høyskolen å fatte vedtak.
Kun én sak i år
Studiedirektør Marianne Brattland har ikke mottatt noen anbefalinger fra varslingsnemda. Hun kunne dermed ikke kommentere i hvilken grad anbefalingene blir fulgt opp.
HMS-ansvarlig, Wilfred Mørch, kan bekrefte at de bare har behandlet en sak i år, den ble også trukket. Han legger til at varslingsnemda bare har møttes tre ganger i år.
Mørch kan ikke kommentere hvorfor det har vært så få saker, og forteller at alle konflikter først skal bli forsøkt løst på lavest mulig nivå.
– Må sette mer fokus på mobbing
Ole Roger Vestøyl er mobbeekspert og jobber med holdningskampanjen "Bruk Hue". Han tror mobbing avtar gradvis etter ungdomskolen, men mener det fortsatt er et stort problem.
– Mobbing kan føre til psykiske plager og skape dårlig selvtillit. Det kan også gjøre folk mer menneskesky, påpeker Vestøyl.
Han mener høyskolene bør innføre et fag som setter fokus på mobbing.
– Høgskolene burde legge inn mobbeproblematikken som et fag. Det å sette fokus på, og jobbe med grunnleggende verdier og holdninger er viktig. Dette er et nasjonalt problem, slår Vestøyl fast.
Vi forsøkte å få tak i SIO-helse for å kunne få en kommentar eller tall på hvor mange studenter som føler seg mobbet eller trakassert. De kunne dessverre ikke svare våre henvendelser.