Stort sprik mellom teori og praksis
Sykepleierstudenter stryker sjeldnere i praksis enn i teoretiske fag.
Sykepleierstudenter i Norge stryker sjeldnere i praksis enn i den teoretiske delen av opplæringen. Dette rapporterte Universitets- og Høgskolerådet i 2013, etter en gjennomgang av Databasen for statistikk og høyere utdanning (DBH).
Dårlig tid og uklare kriterier
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har publisert forskningsrapporten Kvalitet i praksis. Rapporten viser at vurderingskriteriene som praksisstedene skal vurdere studenten etter kan være svært ulike fra studiested til studiested. Kriteriene kan til tider også være vanskelige å forstå for praksisveilederne.
Høgskolelektorene Sonja Bakken, Kari Haug og Karin Blomberg ved HiOA er enige i rapportens funn, og erfarer at den lave strykprosenten i praksis er et faktum også på HiOA.
De tror ikke studiets teoretiske del har blitt vanskeligere enn før, og tror at svaret heller ligger i samarbeidet mellom studie- og praksissted.
– Det er ikke alltid så lett for praksisveilederne å forstå hva vurderingskriteriene innebærer, og de kan være usikre på hva som faktisk kvalifiserer til stryk. De får heller ikke avsatt øremerket tid til å vurdere og observere praksisstudenten, selv om de er oppnevnt som veiledere, forteller en av lektorene.
– Å stryke en student tar derfor lang tid, fortsetter hun.
– Praksisstedet må kontaktes, og vi må få gode og dokumenterte grunner for hvorfor vi skal stryke studenten i faget. Vi er ikke lenger med eleven ute i praksisarbeid, slik vi var tidligere.
Foreslår felles vurderingskriterier
Lektorene forteller at studiestedene tidligere hadde felles vurderingskriterier, men at disse nå formuleres av hver enkelt høgskole. De har fortsatt felles rammeplan for hva undervisningen skal inneholde. I en fagartikkel publisert i Sykepleien foreslår to høgskolelektorer ved Høgskolen i Østfold og Lovisenberg Diakonale høgskole å ta i bruk nye felles kriterier, for å sikre kvaliteten på sykepleierstudentene i landet.
Bakken, Haug og Blomberg er enige i at kvalitetssikring er viktig, men tror at bedre tid og forståelse av skolens vurderingskriterier kan hjelpe vel så mye.
– I ytterste konsekvens kan dårlig vurdering av praksisperioden svekke kvaliteten på sykepleiertjenesten, avslutter Sonja Bakken.