Gir bort én dag av utdanningen
Torsdag vil 170 000 ungdommer fra hele landet gå ut i arbeidslivet. Det er tid for Operasjon Dagsverk (OD) igjen.
Årets prosjekt går til utdanning for funksjonshemmede ungdommer i fire land i det sørlige Afrika: Malawi, Mosambik, Sør-Afrika og Uganda. ODs samarbeidspartner for 2009 er Atlas-alliansen, som er de funksjonshemmedes egen bistandsstiftelse. Atlas-alliansen samarbeidet med OD også i 1998.
– OD gir oss den ekstra dytten vi trenger for å engasjere oss for de fattige, sier Guro Reiche, tredjeklassing ved Oslo by Steinerskole.
Hun og klassekameratene sitter på både stoler og gulv for å følge med på foredrag om OD. Astrid Fadnes i hovedkomiteen til OD forteller om de funksjonshemmedes vilkår i det sørlige Afrika. Elevene følger nøye med når hun forklarer at de funksjonshemmede ofte har to problemer, de er både fattige og har en funksjonsnedsettelse.
– Funksjonsnedsettelse fører ofte til fattigdom. Når de funksjonshemmede ikke får utdanning, får de heller ikke jobb, forteller Fadnes.
En gutt spør hvorfor OD har valgt å gi støtte til akkurat Sør-Afrika, og for eksempel ikke Tanzania?
– Det er Atlas-alliasen som har vurdert hvilke land som skal få støtte, svarer Fadnes.
– Organisasjonen har også prosjekter i andre land, men akkurat til OD er det disse fire landene som er valgt ut.
Skal få ny selvtillit
Ifølge ODs hjemmesider får ni av ti funksjonshemmede i det sørlige Afrika ikke gå på skole. Skolene ser ikke nytten i å utdanne dem, og mener det er for komplisert å legge til rette undervisningen. Det vil Atlas-alliansen gjøre noe med. Gjennom tilrettelegging av materiell og opplæring av lærere, vil de gi de funksjonshemmede mulighet for skolegang. De funksjonshemmede skal også lære om sine rettigheter. Målet er at de gjennom holdningskampanjer skal få ny selvtillit. Mange av de funksjonshemmede føler i dag så stor skam over sin funksjonsnedsettelse at de holder seg borte fra folk.
Mer om Atlas-alliansen og deres arbeid kan du lese om her.
Fortsetter vellykket samarbeid
På kontoret til hovedkomiteen er det hektisk dagen før OD-dagen. Telefonen til leder Invild Austgulen ringer med jevne mellomrom, men hun stenger linjen for å kunne snakke uforstyrret med Journalen. Austgulen har troen på Atlas-alliansens prosjekt.
– Prosjektet fra 1998 som OD hadde i samarbeid med Atlas-alliansen, har vært vellykket. Da jobbet vi blant annet i Uganda, og her har vi sett store resultater. Så jeg har troen på Atlas-alliansen, sier hun.
I fem år fremover vil Atlas-alliansen jobbe med ungdom med nedsatt funksjonsevne i de fire landene. OD-prosjektet er altså ikke over når elevene drar hjem fra jobb torsdag ettermiddag.
– Arbeidet fortsetter i lang tid fremover, sier Austgulen. – Og neste års OD skal vi også straks begynne å planlegge.
OD har fire lønnede stillinger, men resten av komiteen består av frivillige ungdommer.
– Vi prøver å begrense utgiftene slik at så mye som mulig av beløpet går til prosjektene. Vi har en grense på 15 prosent til å bruke på administrasjon og undervisningsmateriell, men vi prøver å bruke enda mindre.
Internasjonal uke
Fra 19. til 28. oktober har det vært internasjonal uke på ungdoms- og videregående skoler rundt om i landet. Det vil si at elevene har lært om tematikken rundt OD 2009 og om globale spørsmål generelt. Enkelte skoler har tatt i bruk nesten hele uken, mens andre skoler har hatt én temadag. Oslo by Steinerskole har valgt å bruke én dag per klassetrinn. De har foredrag, ser film og diskuterer.
OD handler ikke bare om å samle inn penger til å utdanne ungdommer i fattige land, men også om å øke kunnskapen hos norske ungdommer. Derfor sender OD ut gratis undervisningsmateriell og foredrag til alle skolene for å gjøre tilgangen på informasjon lettere. Opp gjennom årene har elever stilt spørsmål om det er riktig bruk av pengene. Austgulen tror at elevene nå i større grad enn før forstår hvor viktig ODs arbeid er.
– OD har pågått i 45 år i Norge og har bygget seg opp et godt rykte. Jeg ser stor forskjell fra da jeg selv gikk på ungdomsskolen. Ungdommen nå forstår mer hva OD står for og hva det handler om, sier Austgulen.
Oppussing og regnskap
På Steinerskolen er foredraget ferdig. Elevene spiller piano og skravler før "fire hjørner-debatten" skal starte. Det er et opplegg der elevene blir nødt til å ta stilling til OD-relevante spørsmål.
Torsdag blir skoledagen annerledes for elevene:
– Jeg skal male verandaen hjemme. Vi holder nemlig på å pusse opp, sier tredjeklassingen Guro Reiche.
–Jeg skal også jobbe hjemme, men jeg skal fikse mammas regnskap. Jeg skal ordne opp i kvitteringer og sånn, sier venninnen Miriam Marriaga. Ingen av dem var i tvil om at de ville jobbe på OD-dagen, selv om Steinerskolen har opplegg for de som ikke vil eller kan bidra på OD-dagen.