Her kan du bo med 90 prosent rabatt

Grand Hotel overbookes ukentlig.

 – Vi kaller det ikke overbooking, men oppgradering – internt sier vi bare upgrade. Man får et større rom en forventet, sier administrerende direktør ved Grand Hotel i Oslo, Svein-Petter Haslerud.

Kan bli ensomt

Vi står i Mikado-suiten i andre etasje på det fasjonable hotellet. Gang, stue, TV-stue, liten do, stort bad, walk-in-closet, soverom og lysekroner er fordelt på 80 kvadratmeter. Suiten er én av 52 på hele hotellet, som totalt har 290 rom.

 – Suitene våre leies selvfølgelig ikke ut like ofte som rommene, men de fungerer som et lager vi benytter oss av hvis resten av rommene er opptatt, forklarer Haslerud.

Sengen på Makido-suiten. Foto: Jo Vemund Svendsen

Mens de fleste hoteller har perioder i sesongen hvor besøkstallene stiger, har Grand Hotel en jevn, og høy, besøksstrøm hele året. Dermed skjer det ofte at folk uventet får tilbringe natten på en suite.

 – De fleste synes det er en hyggelig overraskelse. Men er man på forretningsreise for eksempel, er det litt kjedelig å få en helt suite alene. Mange skulle nok gjerne ha delt opplevelsen med noen andre, sier han.

 

Noen takker nei

Tirsdag, onsdag og torsdag er de vanligste dagene for oppgradering, men også i helgene forekommer det. Da er det gjerne par eller en vennegjeng som får dele gleden sammen.

 – Hender det at folk takker nei?

 – Ja. Vi hadde en japaner innom her som takket nei da han ble tilbudt en suite. It’s to big for me, sa han, forteller Haslerud.

Grand Hotel sett fra Karl Johans gate. Foto: Jo Vemund Svendsen

Takkekort

De 52 suitene varierer i størrelser mellom 40 og 180 kvadratmeter, én av dem har også tre etasjer. Vil man bo her koster det over 8000 kroner natta. Har man da bestilt vanlig rom til 1100 kroner, men får suiten isteden, er regnestykket enkelt: 6900 kroner i avslag. Nesten 90 prosent rabatt. Slikt blir det fornøyde kunder av.

 – Noen sender oss et lite brev i etterkant, mens andre takker i resepsjonen, sier Haslerud.

Tilbudet er allikevel gunstigere for hotellkundene enn for hotellet.

 – Hvis en person finner ut at dette er moro, kan det fort koste opp mot 1000 kroner for vask og vedlikehold på et rom per døgn. Da blir det ugunstig for oss om personen bor der for 1100 kroner natta. Det hender altså at vi sier nei, forklarer han.