Med utsikt til tolv trafikkulykker

I Oslos gater kollideres det ofte, og aller oftest på Frogner. Beboer Marte Sunde Härter hadde utsikt til tolv trafikkulykker i 2008.

Marte Sunde Härter (21) står på balkongen til leiligheten sin på Frogner og drikker te. Hun skuer utover Bygdøy i sør, ned på trafikkmaskinen på Frognerkilen og opp deler av Bygdøy Allé. Hadde Härter bodd her i 2008 hadde hun, fra balkongen i tredje etasje, hatt utsikt til hele tolv trafikkulykker

Vitne til ulykker

De fire siste månedene har Härter selv sett fire ulykker på Frogner. Det skremmer Nesodden-jenta. Hun tar en stor slurk te før hun nikker mot undergangen på E18 ved Frognerkilen.

– Her satte et vogntog seg fast på tvers nå i sommer, forteller hun, og peker.

– Det kom over i feil fil og satte hengeren på skrå slik at det sperret all trafikk. Vi måtte selv ringe politiet, forklarer hun.

Flest dødsulykker

Europaveg 18 buldrer under oss, og bilene suser forbi i høy hastighet. Det er ikke vanskelig å se for seg at ting kan gå galt i disse hastighetene. Lar man blikket vandre sørover mot Bygdøy, kan man komme til å tenke på dødsulykken i mai i fjor der to søstre og dens ene kjæreste omkom momentant etter å ha krasjet inn i et tre.

I oktober i år kom rapporten fra Samferdselsetaten som bekrefter at Frogner er den bydelen i Oslo med flest trafikkulykker. I løpet av 2008 var det registrert hele 99 ulykker i området, hvorav to var dødsulykker. Dette er nesten 30 prosent av dødsulykkene Oslo.

Mye trafikk

Vi befinner oss to kilometer lengre nordøst i Frogner bydel. Her tuter biler, busser og trikker sporadisk, mens trafikklys skifter farger synkront. Diskotekfølelsen er absolutt tilstede i Majorstuekrysset en sen oktoberkveld. Krysset oppleves som en symbiotisk sammensmeltning av ubehagelige store mengder kjøretøy og mennesker, man lurer bare på når det skal gå galt. Akkurat dét gjør det omtrent én gang i måneden.

Ned mot Olav Kyrres plass er trafikken alltid tett og uoversiktlig. Foto: Hans Andreas Fay

 

På nært hold

Tilbake på Frogner har teen rukket å bli kald. Härter setter på vannkokeren på nytt og sukker lett. Hun synes det er trist at statistikken viser at Frogner er hovedstadens trafikkversting, men hun er ikke overrasket. Härter forteller at hun bevisst unngår de mest trafikkerte veiene på vei til jobb på Aker Brygge. Fra balkongen viser Härter oss busstoppet nedenfor leiligheten der hun delvis – og på et noe uskyldig vis –  var involvert i en trafikkulykke i juni.

Det var mens Härter ventet på bussen til byen, ulykken skjedde. En sjåfør innen renholdsverket fikk ikke øynene vekk fra henne før det var for sent. Bilen han kjørte traff bussen som sto på busstoppet, vis-a-vis for Härter.

– Det ble heldigvis en litt komisk situasjon ut av det, smiler Härter.

– Sjåføren ble jo ikke alvorlig skadet, forklarer hun.

 Tevannet er atter blitt varmt og hun skjenker forsiktig opp i to kopper.

 – Men det var litt ekkelt å se en ulykke på så nært hold, det kunne selvfølgelig ha gått mye verre med sjåføren. Jeg er glad han slapp unna med noen skrammer, bedyrer Härter.

Dårlige sjåfører i dårlige kryss

Hvis man fra Marte Sunde Härters balkong vender blikket nordover, ser man oppover Bygdøy Allé. 300 meter oppover, der alleen krysser Drammensveien, finner vi Olav Kyrres plass. Krysset er det tåpeligste Härter vet om.

– Ingen skjønner noe av det krysset!, utbryter Härter, og setter koppen så hardt ned på bordet at det nesten skvulper over.

– Det er så lite oversiktlig at det provoserer meg! Det er rart ikke Samferdselsetaten gjør noe med det, vi lever jo tross alt i verdens rikeste land. Særlig her på Frogner er det rart dette ikke er på stell, mener hun.

– Her skjedde det jo også en ulykke i sommer, minnes Härter.

Hun forteller om en ung mann i en rød Ferrari som kom i stor fart ut i Bygdøy Allé fra en sidegate, men som kuttet svingen altfor krast. Ferden endte i en lyktestolpe.

– Folk på Frogner får lappen og sportsbil i 18-årsgave, sier Härter.

Hun tror det kan være en av årsakene til at det er mange ulykker i bydelen.

– Det gjør ikke noe for folk på Frogner om bilene deres blir bulket, materialle verdier betyr lite for dem. Det er klart man kjører mindre forsiktig med den innstillingen, mener Härter.

– Det er mange små barn her i store leketøy.

Bekymringsfullt

Ikke bare beboerne på Frogner er opprørte over de dystre tallene rapporten fra Samferdselsetaten viser. Bjarne Ødegaard (H) er leder i Bydelsutvalget på Frogner, men er ukjent med rapporten. Han er glad Journalen bringer rapporten videre til hans bord.

– Dette er bekymringsfullt, synes Ødegaard.

Han blir med ett en veldig engasjert bydelsutvalgsleder, og har ingen problemer med å forklare hva som har ført til at Frogner er så ulykkesutsatt.

 – Det har vært en voldsom økning i trafikken på Frogner de siste årene. Alt må gjennom Frogner nå. Ta Majorstuekrysset for eksempel. Det er Norges tredje mest belastede trafikknutepunkt, forklarer han.

– For det første er det altfor mye trafikk gjennom Frogner. Det er både for mye privattrafikk og kollektivtrafikk på bakken. 30 000 mennesker reiser mellom Oslo og Fornebu i døgnet, illustrerer Ødegaard. Stemmen hans dundrer i høyt tempo gjennom røret, han har så mye på hjertet at det er vanskelig å holde følge med ham.

– Trafikkvolumets økning er uakseptabelt med tanke på trafikk-, miljø- og sikkerhetsforhold, sier han.

– I tillegg er det dårlig standard og dårlig løsninger i hovedkryssene, forklarer Ødegaard. Så hiver han etter pusten og fortsetter like ivrig.

 – Gimleveien er et lappeteppe uten like. Og vi har bedt om bedring ved både Frognerkilen, Olaf Kyrres plass og Majorstuekrysset uten at det skjer stort.

Ødegaard mener at antallet trafikkulykker på Frogner er skremmende, og forklarer at løsningen må være å redusere trafikkvolumet i bydelen, samt å bedre veiene. Han vil ha kollektivtrafikken mot Fornebu under bakken, og gjøre de tre nevnte utsatte kryssene tryggere. De tre kryssene står for omtrent en tredjedel av trafikkulykkene på Frogner i 2008.

Trenger løsninger nå

I Bygdøy Allé tømmes resten av teen ut i vasken, og Marte Sunde Härter setter seg etter hvert på sykkelsetet. Hun skal på jobb, men gleder seg ikke akkurat til reisen dit.

– Man får bare være forsiktig og håpe man ikke blir rammet av noe man ikke kan gjøre noe med, sier Härter. Hun er bekymret over utviklingen på Frogner.

– At jeg så langt personlig har sett fire ulykker på fire måneder vitner om en ulykkehyppighet langt over det skrekkrapporten fra 2008 viser, sier hun.

 Hun frykter rapporten for 2009 vil være enda verre for Frogner sin del.

– Vi trenger løsninger, og vi trenger de nå. Noen må gjøre noe straks, avslutter en fortvilet Härter.