Et dykk i arkivet Trangt i morgenrushet

Studenter kan komme for sent til undervisning fordi fulle busser kjører fra dem.

Det er mange som vil på 21-bussen ved Carl Berners plass. Foto: Andreas Nygjerd

Tirsdag morgen kl. 08:20. Inne i 21-bussen mot Aker brygge er det trangt om plassen. Passasjerene trenger seg sammen for å gi plass til flere. Når bussen kommer til Alexander Kiellands plass går det ikke lenger. Ikke alle kommer på bussen, de må vente på neste.

– Hvis det blir fullere nå har vi omtrent sex, sier en av passasjerene. Hvem det er, får ikke Journalens fotograf med seg. Folk står tett som på en rockekonsert. De dytter til hverandre og prøver å holde balansen mellom bussholdeplasser og lyskryss.

Reisegaranti

Maria Sandvik er student ved Høgskolen i Oslo og tar bussen til skolen hver morgen. Hennes reaksjoner på kollektivtilbudet i rushen er sterke.

– Det er skikkelig, skikkelig dårlig, sier hun. – Det er mange busser som går om morgenen, men det er likevel ikke nok. Bussen har ofte kjørt fra meg.

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg, sier at de reisende har tilbud om å bruke reisegarantien om man blir kjørt fra eller er i fare for å komme for sent.

– Garantien finnes for at folk skal føle seg trygge, sier Isberg.

Maria forteller at hun aldri har brukt reisegarantien for å komme seg tidsnok til skolen.

– Da må man jo vente i 20 min. Nei, det har jeg aldri gjort, sier Maria og rister på hodet.

I Ruters reisegaranti står det at man får dekket utgifter til drosje om man er i fare for å komme 20 minutter for sent, på grunn av svikt fra Ruters side.

21-bussen er tettpakket under morgenrushet tirsdag. Foto: Andreas Nygjerd

Kommer for sent

Når 21-bussen stopper ved Sofies plass, det nærmeste stoppet til HiO, går en stor del av de reisende av. Alle går fort. Pusten er som røyk i den kalde lufta. Klokka er halv ni og de som skal rekke morgenens forelesninger, er litt for sent ute.

Også Maria går med raske skritt.

– Jeg kommer ganske ofte for sent fordi jeg ikke har kommet meg på bussen. Men heldigvis bor jeg ikke ved neste stopp, der folk enda oftere blir forbikjørt, sier hun.

Hos Ruter kan Isberg fortelle at selskapet har kontrakter med Unibuss, som kjører 21-bussen, om hvor mange passasjerer de kan kjøre med. Bussjåførene skal også rapportere om overfylte busser så det kan settes inn flere. Er bussene for fulle, må de kjøre videre.

– På mange busser og trikker finnes tellesensorer i dørene slik at selskapet til enhver tid vet hvor mange som bruker de forskjellige rutene. Dataene brukes til å beregene folks reisevaner slik at Ruter kan tilrettelegge tilbudet, forteller Isberg.

Maria Sandvik rakk såvidt forelesningen på Høgskolen i Oslo idag. Andrea Nygerd

 

Kjører fulle busser i rushtrafikken

Adnan Altunöz er sjåfør for Ruter. Bussen han kjører til Aker brygge er ikke så full i dag som den pleier å være.

– Det går bra å kjøre i rushtrafikken, men det kan være litt forsinkelser, sier han. Alle pleier å komme på, men det kan være veldig fullt.

Maria er fremme ved skolen. I dag kom hun akkurat tidsnok. Det skjer ikke hver dag.

– Mange ganger tror jeg nesten lærerne tenker jeg er en sånn som ikke kommer meg opp om morgenen, men jeg kommer meg jo bare ikke på bussen, sukker hun