Saksøker staten for dårlig luft
Luften i Oslo og Bergen er ulovlig dårlig. Allerede etter én uke er årets kvote for forurensing brukt opp.
– Det er mange som sliter i Oslo og Bergen nå, mener Anne Elisabeth Eriksrud, seksjonsleder i Norges astma- og allergiforbund.
Nå er de lei av å vente på politikerne, og varsler at de vil gå til juridiske skritt for å få bedre uteluft.
– Det er både nasjonale og internasjonale regler for hvor mye forurensning i lufta, sier Eriksrud. Hun forteller at reglene sier hvor mange timer i et år luftforurensningen kan være høyere enn gitte nivåer.
– For Oslo og Bergen var disse allerede overskredet etter én uke, sier hun oppgitt.
– Nå vurderer vi å gå rettens vei. Staten kan holdes direkte ansvarlig for dagens situasjonen. Våre jurister arbeider nå med en stevning, og vi tror at denne vil komme før påske, legger hun til.
Må stoppe for å puste
Han ser tilsynelatende frisk og kjekk ut der han står like bak Nationaltheatret. Bare noen enkle host tyder på at ikke alt er som bør være for Christian Haakaas.
Haakaas er en av mange i Oslo som sliter med plager på grunn av dårlig luft. Selv om han er lett rammet, blir dagliglivet raskt påvirket når kroppen ikke fungerer som den skal.
– Det er spesielt vanskelig å spille fotball. Jeg må stoppe mye oftere for å trekke pusten. Først tenkte jeg ikke så mye over det, men etter alt som har vært skrevet de siste dagene skjønte jeg at kanskje det var luften som gjorde meg syk.
Verst i byen
Selv har han en far som også er plaget av det samme, men som ikke blir rammet like hardt. Faren bor nemlig utenbys.
– Jeg var hjemme og besøkte familien for noen dager siden, og da kjente jeg at jeg ble bedre med en gang. Men bare man kommer litt ut av Oslo-gryta blir ting luften bedre. Jeg bor på Frogner, og det er nok et av de verste stedene å bo.
– Oslo har også mye å lære av Bergen. Tiltakene de har gjort der kunne helt klart vært gjennomført her i Oslo også.
Stortinget mangler vilje
– Mange byer ønsker å forbedre luften, selv om ikke noe skjer fra sentralt hold, forteller Eriksrud. Flere steder ønsker å innføre lavutslippssoner, men de trenger tillatelse fra statlig hold for å innføre det. Et alternativ er å forby tungtransport på de tidene av døgnet hvor det er mest forurenset, eller å få dem som forurenser mest til å betale mer.
– Det har vært en høring om lavutslippssoner, hvor vi i NAF kom med full støtte. Dette er et forslag som kan forbedre folks hverdag drastisk, allikevel har ingenting skjedd.
Må finnes alternativ
I krysset ved Nationaltheatret farer bilene fortsatt forbi, og Haakaas ønsker at noe ble gjort.
– Mange flere burde reist kollektivt. Jeg bruker 31-bussen mye til jobb, og den er alt for full. Man står som sild i tønne. Noen ganger kommer man ikke på bussen en gang, det er helt umulig. Det hadde helt sikkert vært marked for å sette inn flere busser i rushet.
Men selv Haakaas må innrømme at han ikke har helt ren samvittighet.
– Når det var på det kaldeste i vinter kjørte jeg bil til jobb, jeg også, sier han.
– Det er klart det er mer praktisk med bil. Men det er helt unødvendig med så mange biler. Sikkert 90 prosent av alle sjåfører kjører alene. Kanskje en eller annen form for bil-pool hadde vært et alternativ. Det må uansett legges til rette for flere alternative transportmåter, konkluderer han.