Viser muskler mot vold
Tøffe menn slår ikke damer.
For to og et halvt år siden pumpet Salatiel Hamatwi jern på treningssenteret Virgin Active i Namibia. Han så seg om. Det var mange flotte menn der. De trente hardt for å se bra ut.
– Jeg tenkte at det var en skam at ingen fikk se disse flotte kroppene, og jeg hadde lyst til at gutta skulle få vist seg fram, forteller Salatiel.
Han ville også vise fram seg selv. Salatiel har blitt Mr. March i kalenderen. De andre månedene er prydet av treningskameratene.
– I begynnelsen var det rett og slett meningen å få vist fram treningsresultatene til gutta, som en slags fitnesskalender, forklarer han.
Sammen med en kompis har Salatiel allerede startet medieselskapet Nasheja Media 5 & Communications. Første prosjekt blir altså en kalender. En kalender full av halvnakne menn.
Men etterhvert går kalenderen over til å fronte noe mer enn bare store muskler.
Real men don´t hit women
Salatiel og de andre modellene bestemmer seg for å spre et budskap med kalenderen sin. De vil ha en slutt på vold mot kvinner, som de mener har økt i landet i det siste.
Befolkningen i Namibia sliter nemlig med flere sosiale problemer. Selv om landet er kommet langt i utviklingen og har en toppmoderne hovedstad, er inntektsforskjellene blant de skjeveste i verden.
Store deler av landets svarte befolkning livnærer seg i townshipenes uformelle sektorer. Mange selger produkter på gata eller driver barer. Alkoholproblemer er utbredt.
– Vi kom opp med slagordet Real men dont hit women fordi vold mot kvinner er et problem i landet vårt. Vi ville vise at vi bryr oss, sier Salatiel.
Bare brystkasser på kontoret
"Namibian men calendar" henger på kontoret til Kjersti Lie Holtar og de andre damene i interiørbutikken Isandi. Foto: Ingrid Hovda Storaas
Hjemme i Norge sitter Kjersti Lie Holtar og blar i kalenderen. Hun ler - det hele er ganske morsomt, synes hun. Kjersti har jobbet for Norad i Namibia i mange år, men nå driver hun butikken Isandi i Oslo, med varer fra det sørlige Afrika.
– Utrolig nok kjente jeg ikke Salatiel før jeg fikk en merkelig e-post i sommer. Det var et bilde av en mann i bar overkropp, og en slags pressemelding om kalenderen. Jeg synes det hele var så herlig politisk ukorrekt, sier Kjersti og skrattler.
Kjersti tok kontakt med en venn og samarbeidspartner i Namibia for å høre om han hadde hørt om kalenderen. Det hadde han. Kjerstis venn, Eckard, viste seg å være en slektning av Salatiel.
– Da jeg møtte Salatiel i Namibia i høst, fortalte han meg at han trodde alle de middelaldrende, europeiske bistandsdamene Eckard kjente, ville bli begeistret for kalenderen. Det er sånne som meg, det, og jeg har jo i alle fall kjøpt den, ler Kjersti.
Har slått an
– Målet med kalenderen er å vise at vi synes det er helt uakseptabelt, og ikke minst feigt, å slå damer, forteller Salatiel Hamatwi.
Dette har slått an hos Namibias befolkning, og kalendergutta lanserte seg selv på nasjonalteateret i hovedstaden Windhoek. Alle billettene ble utsolgt, selv om de var dyre; 200 namibiske dollar; ca. 180 norske kroner.
– Det er ingen andre som ville klart å skape så mye blest om en lignende sak, tror Kjersti. Hun forteller at da hun sist var i Namibia hang det store plakater over hele hovedstaden, gutta var over alt.
– De var svære, altså, de plakatene. Det er jo det som er så flott med denne kalenderen, at den er laget i Namibia av namibiere, det er så refreshing, smiler hun.
Hovedpersonene, modellene i kalenderen, håper at de kan bidra til å vise unge gutter at de må ta ansvar for handlingene sine.
– Jeg tror det har en effekt, altså, forklarer Salatiel.
– Unge menn trenger noen mannlige rollemodeller å se opp til.
Det er ennå ikke sikkert at kalenderen blir en årlig tradisjon. Foreløpig er årets kalender den første og eneste i sitt slag, forklarer Salatiel.
– Hvis vi selger nok kalendere, så vil vi gjerne lage en til neste år. Det er kjempemange menn som vil bli med på dette her. Kan ikke dere i Norge kjøpe noen?