Frykter farlige situasjoner
I Nordstrands ferske trafikkplan foreslås Lambertseterveien som samlevei for all trafikk gjennom bydelen. Beboerne reagerer kraftig, og mener de allerede er plaget med trafikkstøy til alle døgnets tider.
Krefter i lokalmiljøet på Nordstrand har satt igang naboprotest mot forslag til ny trafikkplan i bydelen. Det var da lokalpolitikerne i bydelen la frem forslaget til ny trafikkplan i august, at naboene i Lambertseterveien skrev det første av mange klagebrev i protest. De reagerer sterkt på at veien de bor i foreslås som avlastningsrute for gjennomfartstrafikk inn og ut av Oslo.
Startet underskriftskampanje
Kim Aalborg og hans familie går i bresjen for naboprotesten. De mener at det hele veien har vært for dårlig informasjon til beboerne etter at forslaget ble klart. Dermed tok Kim på seg ansvaret for å gjøre naboene oppmerksomme på forslaget fra bydelsutvalget.
– Vi startet med en underskriftskampanje, og vi la lapper i postkassene i nærområdet. Alle naboene var overveiende positive til kampanjen, forklarer Aalborg.
Bydelens ”snakkis”
Flere av de berørte partene i saken som Journalen har vært i kontakt med bekrefter engasjementet.
– Det er dette de fleste i bydelen vår snakker om for tiden. Jeg var akkurat på kaffebesøk hos en venninne nedi gata, og vi er oppriktig bekymret for den stadig økende trafikken. Tenk på alle barna som ferdes her, sier en eldre dame med dagens utgave av Nordstrands blad mellom hendene.
For attraktive veier
På Nordstrand bor det over 45.000 innbyggere. Bare på Lambertseter er det 14 barnehager. Naboene, med Aalborg i spissen, krever at det blir gjort tiltak som hindrer at det blir så attraktivt for de som ikke bor på Nordstrand å kjøre gjennom bydelen i morgen- og ettermiddagsrushet.
– Hovedproblemet er jo all gjennomgangstrafikken som ikke har sitt utgangspunkt her. Det er for høye fartsgrenser og så godt som ingen fartsdempere. Vi har rett og slett for bra bilveier på Nordstrand, sier han. Han legger til at det ikke er uvanlig å ha to eller flere biler per husstand.
– Når mange velger å ta bilen for å kjøre barna til barnehage og skole, er det økt fare for farlige situasjoner, mener Aalborg.
Følger alltid datteren
Journalen møter Aase Lindahl (40) og datteren Victoria (4) på vei hjem fra barnehagen. De mener området er for dårlig tiltrettelagt for fotgjengere, særlig de minste.
– Det er for få fartsdempere, uoversiktlige lyskryss og fortau kun på den ene siden langs store deler av Lambertseterveien.
Hun har også merket en markant økning av biler i området siden nyåpningen av Lambertseter senter i midten av oktober.
- Jeg kommer til å fortsette å følge datteren min til skolen i mange år fremover, forklarer Lindahl som har bodd på Lambertseter i nærmere 10 år.
Vil aksjonere
Kim Aalborg og hans kone har selv fire barn i alderen fem til tolv år. De har tidligere søkt samferdselsetaten om å senke fartsgrensen i Lambertseterveien fra 40 til 30 km/t., uten å bli hørt. Kim håper nå at bydelsutvalget gjør som de lover, og tar hensyn til alle innspillene som har kommet inn på folkemøter og i brev. Vi gir oss ikke så lett. Neste steg blir å aksjonere.
– Vi må gjøre det vi kan, avslutter Aalborg.
Den endelige trafikkplanen sluttbehandles i bydelsutvalget 18. november.