Henter Facebook hjem
– Vi synes det var rart at ingen hadde laget underholdning av det som nordmenn er mest opptatt av, sier skaperne av den nye VGTV-satsingen "@home".
Førstkommende mandag er det premiere på @home, en nett-TV-serie om sosiale medier, der du blant annet kan se norske kjendiser vise fram Facebook-profilen sin. Skaperne av serien håper det som begynte som et skoleprosjekt kan fylle et hull i det norske mediebildet.
– Det er ingen TV-programmer eller aviser per i dag som klarer å snakke om sosiale medier på en morsom og inneforstått måte. Det eneste stedet det snakkes fornuftig om sosiale medier nå er i sosiale medier, sier Christian Valeur, som har utviklet programkonseptet sammen med Sturla Haugsgjerd. Begge er elever på tredje året ved Westerdals School of communication i Oslo. Ideen oppsto fordi de mener det er en uoverensstemmelse mellom måten folk snakker om Facebook seg imellom og hvordan fenomenet omtales i mediene.
– Pressen viser en uforståelig ærefrykt for de sosiale mediene. De har en tendens til å fremstille Facebook som om det var en uangripelig institusjon som allerede er fylt med innhold. Egentlig er det bare et verktøy for å skape innhold, på linje med mobiltelefonen. Det er dette innholdet vi har lyst til å kommentere, sier Haugsgjerd.
De sier det ikke er tilfeldig at serien treffer dataskjermene bare tre dager etter Norges-premieren på The Social Network, en film som har skapt stor oppstandelse i USA fordi den fremstiller Facebook-skaperen Mark Zuckerberg i et lite flatterende lys.
Sammensausing av privat og offentlig
I @home møter seerne programlederen Hasse Hope, også elev ved Westerdals, som drar hjem til kjendiser og får dem til å vise fram Facebook-profilen sin.
– Det som er underholdende med å bruke kjendiser er at dette er et område hvor de ikke helt har kontroll. Du kan se dem gjøre nybegynnerfeil og snakke om sosiale medier på en litt klønete måte, sier Valeur.
Han tror programmets appell vil ligge i at kjendiser støter på de samme gjenkjennelige utfordringene som alle andre, i andre proporsjoner. Et av intervjuobjektene har for eksempel liggende 17000 venneforespørsler.
– Vi tar bare tak i småting og blåser dem opp. Veldig mye av humoret ligger i at folk ikke vet hvordan de skal håndtere dette. Offentlige mennesker sauser sammen sine opptredener som offentlige og private personer. Det gir oss utrolig mye materiale å jobbe med, sier Haugsgjerd.
Som eksempel nevner han Eirik Junge Eliassen, som klaget inn avisa iTromsø til Pressens Faglige Utvalg fordi de siterte hans Facebook-kommentar om at ”Det er reservert et sted innerst i helvete for israelittisk lederskap”. Eliassen har over 2500 venner på Facebook. iTromsø ble ikke dømt.
Ingeborg Valen i kommunikasjonsbyrået Sermo Consulting mener medienes bruk av Facebook som kilde kan være problematisk, men ikke i tilfellet med Eliassen.
– Etter hvert vil folk innse at det ikke er så stor forskjell på Facebook og verden ellers, slik mange synes å tro i dag. Facebook er bare enda en form for menneskelig omgang, og redaksjoner må forholde seg til dette etter de vanlige reglene for god presseskikk.
Hun mener vi ennå ikke har hatt slike saker av stor interesse i Norge, men tror det vil endres, for eksempel hvis noen siteres på uttalelser på en lukket profil med bare noen få venner.
Sitter på sidelinjen
Skaperne av @home mener folk i offentlige roller ikke forstår hvordan de skal bruke Facebook og Twitter riktig, og på sikt tror de dette vil viske ut det skillet mellom offentlig og privat som gjør at folks egentlige meninger ikke alltid kommer frem.
– Det morsomste med hele fenomenet er at folk har et stort behov for å være private, men for å føle at de henger med er de nødt til å være private offentlig. Politikere og realitykjendiser plumper uti én etter én, sier Haugsgjerd.
Men om dette er positivt eller negativt har de to ingen bestemt oppfatning.
– For oss er det i hvert fall positivt. Det er litt som å hoppe hundre år tilbake i tiden og observere at hele befolkningen prøver å lære seg å kjøre bil. Vi sitter bare på sidelinjen og ler.