Rødt lys for grønne drosjer

Runar Werner Gyllenhammar har ventet på tillatelse til å starte Oslo Miljøtaxi siden 2008, men får ikke klarsignal fra Byrådet. Bare tull uansett, mener drosjesjåførene.

Grønn Hverdag mener rimelige miljøtaxier vil være positivt for trafikkbildet i Oslo. Foto: Torunn Brånå

Sammen med kompanjong Emil Rosenberg Velle har Runar Werner Gyllenhammar i mange år hatt en visjon om å starte en drosjesentral med en tydelig miljøprofil. De to søkte om konsesjon til å starte Oslo Miljøtaxi i april 2008, men venter fortsatt på svar etter flere purringer. Byrådet i Oslo viser til at de utvikler nye forskrifter for drosjenæringen, og at de ikke ønsker å ta stilling til saken før disse er klare.

Miljøversting

Gyllenhammar mener dagens drosjer i hovedstaden er både miljøfiendtlige og unødvendig dyre. Han mener Oslo Miljøtaxi-drosjene vil bli 30-50 prosent rimeligere enn konkurrentene, siden de bruker langt mindre drivstoff og har lavere avgifter. Dessuten lover han at utslippene vil være halvert sammenlignet med diesel-drosjer.

– Drosjenæringen i Oslo i dag er en miljøversting. Bilene som kjøres har høyt drivstofforbruk og høye CO-utslipp, og sjåførene kjører ofte omveier for å tjene mer penger, hevder Gyllenhammar.

Han forteller at Oslo Miljøtaxi skal kreve at sjåførene kjører miljøvennlige biler.

- I første omgang blir det hybridbiler, og maxitaxier som går på naturgass. Etter hvert som el-bilene blir større og mer komfortable, vil vi gå helt over til elektrisitet. Drosjene skal dessuten utstyres med synlig GPS, og vi vil også utvikle en egen applikasjon til smarttelefoner som kundene kan bruke for å forsikre seg om at sjåføren velger den korteste veien, fortsetter han.

– Alle vi har snakket med er veldig positive til idèen. Nå venter vi bare på konsesjon fra Byrådet så vi kan starte opp.

– Allerede for mange drosjer

I drosjekøen utenfor Oslo Sentralstasjon er ikke stemningen for foretaket like god. Drosjeeier Osman Ghader venter utålmodig blant 40-50 andre biler på taxiholdeplassen bak Østbanehallen.

– Byrådet kan ikke gi flere drosjeløyver nå, sier han oppgitt. – Det er allerede helt fullt av drosjer her, og nesten ingen kunder. Vi må vente veldig lenge mellom hver tur vi får kjøre. Det er lovfestet at norske taxisjåfører skal ha åtte timers arbeidsdag, og hvis det blir enda større konkurranse om kundene her i byen, har vi snart ikke noe å gjøre.

Upraktiske miljøbiler

Ghader lar seg heller ikke friste av tanken på å kjøre en mer miljøvennlig drosje.

– Folk tenker nok ikke så mye på miljøet som Oslo Miljøtaxi vil ha det til, de tar den første drosjen de ser. Dessuten er de miljøbilene så små, det blir upraktisk å bruke dem til drosjer.

På spørsmål om Oslo Miljøtaxis lovnad om lavere drosjepriser, rister han bare på hodet.

– Det koster å kjøre drosje, sånn er det bare. De kommer ikke unna reparasjoner, kontroller, forsikring og andre utgifter selv om de kjører miljøbiler. Hvis ledelsen i Oslo Miljøtaxi vil betale disse kostnadene av egen lomme,  kan de kanskje begynne å snakke om rimeligere drosjer. Men det tviler jeg på at de vil.

– Vinn-vinn for forbrukerne

Hos miljøorganisasjonen Grønn Hverdag får ideen om et miljøvennlig drosjeselskap en langt varmere velkomst. Tone Granaas er daglig leder, og hun mener markedet er åpent for et grønt alternativ til diesel- og bensindrevne taxier.

– Folk blir mer og mer bevisste på å handle miljøvennlig. Det dukker stadig opp nye miljøvennlige alternativer til varer og tjenester, og de blir ofte veldig populære. Hvis Oslo Miljøtaxi klarer å drive så miljøvennlig som de sier, er det jo fantastisk, sier hun entusiastisk.

- Rimeligere drosjeturer vil dessuten føre til at flere velger taxi foran egen personbil, og det vil være positivt for trafikkbildet i Oslo. Rimelige, miljøvennlige drosjer vil være en vinn-vinn-situasjon for forbrukerne, og jeg tror det ville bli en stor suksess, sier hun.

Taxiforbundet skeptiske

Atle Hagtun, kommunikasjonssjef i drosjeeiernes fagorganisasjon, Norges  Taxiforbund, forteller at forbundet konsentrerer seg om å kreve at det ikke blir gitt ut flere drosjeløyver, og sier det får være opp til kommunen å bestemme hvilke konsepter og sentraler som skal få tillatelser. Han peker dessuten på at forbundet allerede har jobbet mye med å gjøre næringen mer miljøvennlig, men at kravene som stilles til drosjer gjør det vanskelig å gå over til de bilmodellene med lavest utslipp.

– Kundene forventer at en drosje skal være solid, romslig og komfortabel. Per i dag tilfredsstiller ikke de såkalte miljøbilene disse kravene. Men vi prøver å forbedre oss på de områdene det er mulig, for eksempel når det gjelder maksimumsgrenser for utslipp, understreker han.

- Vi jobber dessuten med å utvikle egne miljøsertifiseringer for drosjesentraler. Så bransjen er absolutt opptatt av disse spørsmålene, men akkurat innføring av for eksempel el-biler må vi ta over tid. Men hvis Oslo Miljøtaxi vil prøve seg allerede nå så er det fritt fram, så lenge politikerne går med på det, sier han.

 

Runar Gyllenhammar og Oslo Miljøtaxi tar utfordringen.

– Gi oss en konsesjon og tre måneder til å få bilene på veien, så er vi i gang!