Skulker gratis barnehagetilbud
- Barn med minoritetsbakgrunn som er mye borte fra barnehagen, er ikke gode nok i norsk når de begynner på skolen, sier inspektør ved Prinsdal skole Brita Hjelseng.
Hjelseng presiserer at skolen ser stor fremgang på norskferdighetene hos barn med minoritetsbakgrunn, etter at tilbudet om gratis kjernetid trådte i kraft i bydel Søndre Norstrand. Alle fire- og femåringer får 20 timer gratis barnehage per uke, som et ledd i arbeidet med å sikre at alle barn snakker tilfredsstillende norsk ved skolestart.
- Det virker, men i svært varierende grad. De barna som har fulgt opplegget i barnehagen takler skolehverdagen og språket langt bedre enn de som bare har vært innom, sier Hjelseng.
Hun mener at frafall og lange ferier kan ha en sammenheng med at et gratis tilbud ikke forplikter på samme måte som et man har valgt å betale for.
Oppsøker alle, men følger ikke opp
- Vi oppsøker de som ikke går i barnehage og tilbyr dem gratis plass i kjernetiden. Vi kontakter dem gjennom heslestasjonen, når de skriver seg inn på skolen, og rett og slett ved å banke på dører, sier Torill Nordstrøm i bydelsadministrasjonen for Søndre Nordstrand.
92 prosent av barna i bydelen gikk i barnehage i august og september i år. Nordstrøm vet ikke hvor mange som fortsetter i barnehagen frem til skolestart, men tror at mange beholder plassen sin.
-De fleste foreldre øker til full dag, når de ser hvor bra barnehagene er, sier Nordstrøm.
Det er omtrent 140 barn som kun benytter seg av gratis kjernetid i barnehagen, men dette tallet er stadig i endring. Nordstrøm mener at de fleste barna fortsetter i barnehagen frem til skolestart, men at noen foreldre tar barna ut for å dra på ferie eller for å spare utgifter.
- Vi gjorde en måling i vår også, men jeg har ikke resultatene for den, sier Nordstrøm.
Barn av hjemmeværende er mye borte
Malaka Izzati var fagleder for SMART-barnehagene. Det var egne barnehager som tilbød gratis kjernetid for fire- og femåringer i Bydel Alna. Disse barnehagene sluttet for to år siden og gratisplassene er nå innunder det ordinære barnehagetilbudet. Barna kan nå gå i alle barnehager.
Izatti sier at inntil hun sluttet som SMART-fagleder for halvannet år siden, var det en tendens til at mange tok lange ferier enten rett før sommerferien eller midt i barnehageåret. Hun sier det er behov for oppfølging, og et eksempel som hun mener fungerer, er foreldreveiledning for kvinner med minoritetsbakgrunn i Bydel Alna.
- Dette kurset gir kvinnene kunnskap om hva som foregår i samfunnet, og gir dem kompetanse til å følge opp sine barn på skolen og ellers i hverdagen. Dette er en umulig oppgave for den som er isolert i sitt eget hjem.