Svindlet sosialklientene for 200 000

Førti av sosialklientene på Sagene har blitt svindlet for flere tusen hver. – Dette er svært beklagelig, sier bydelsdirektør Knut Egger.

– Slike saker må ryddes opp i umiddelbart, sier bydelsdirektør Knut Egger. Kommunerevisjonen gjennomgår nå alt den mistenkte har jobbet med, og Oslo politi gransker saken.

I september ble det oppdaget at en tidligere ansatt på Sagene sosialkontor har begått underslag mot 40 av sosialklientene.
 
– Hver person har blitt svindlet for mellom 2000 og 10 000 kroner. De fleste underslagene ligger på rundt 4000 kroner. Noen få ble svindlet i januar i år, men de fleste er fra juli og utover, forteller bydelsdirektør Knut Egger.

Sosialklientene er vanskeligstilte personer som trenger hjelp til å styre økonomien sin. Den mistenkte kvinnen hadde som ansvar å styre kontoene og betale regningene til rundt 80 klienter. Kommunerevisjonen jobber nå med en total gjennomgang av alt den mistenkte har jobbet med.

 

Avhengig av tillit

– Vi tar dette svært alvorlig. Vi er avhengige av at brukerne har tillit til oss i kommunen. Episoden åpner for spørsmål: Har det vært brudd på rutinene, eller har vi oppdaget en svakhet som må sees nøyere på? spør bydelsdirektøren.

– På nettbanken skrev kvinnen inn riktig mottaker og riktig beløp, men feil kontonummer. Pengene skulle betale klientenes kommunale boliger, men ble isteden overført til kvinnens samboer, sier Egger.

Alle pengeoverføringer må godkjennes av en annen person. Egger forteller at de jobber med å finne ut hvordan underslaget kunne gjennomføres på tross av dette. Alle bydelene følger felles kontrollrutiner, og Oslo kommune kjører for tiden en gjennomgang for å se om de er bra nok.

– Foreløpig har vi ikke trukket noen konklusjon om hva som må endres i rutinene, sier Egger.

 

– Må ryddes opp
 
Den politianmeldte kvinnen har bakgrunn fra bankvesenet.

Første september sluttet kvinnen etter å ha jobbet ved sosialkontoret i ett år, og tiende september ble underslaget oppdaget. En av de ansatte på avdelingen reagerte på beskjeder som hadde blitt gitt. Den mistenkte hadde innført rutiner som ikke stemte med kommunens rutiner.

– Dette er en kjedelig sak for de andre ansatte ved sosialtjenesten, som står på og jobber samvittighetsfullt. Vi er åpne om hendelsen og vil ikke bagatellisere eller skjule den. Slike saker må ryddes opp i umiddelbart, og vi har derfor fått inn eksterne krefter som tar en gjennomgang, sier Egger.
Både kommunerevisjonen og Oslo politi gransker nå saken.
 
– Det gjelder å ha gode rutiner og en bevissthet rundt at slike ting kan skje. Man kan dessverre aldri sikre seg hundre prosent mot slike hendelser, sier Knut Egger.

 

Skylder på omstendighetene

 
– Etterforskningen er i full gang, og vedkommende har vært inne til avhør, sier etterforskingsleder Tom Gulliksen på Grønland politikontor.
Han forteller at kvinnen har en historie og skylder på omstendighetene.
 
– Det er en annen part inne i saken, som ikke har vært inne til avhør ennå. Vedkommende har vært vanskelig å få tak i, men skal til avhør denne uken, sier Gulliksen.
Han vil ikke bekrefte om dette er kvinnens samboer.

– Vi kan ikke vurdere noe skyldspørsmål ennå. Før det kan gjøres, må begge historiene på bordet. Vi vet derfor ikke hvor dette vil ende.