Kommunen gjør det vanskelig for blinde å sortere søppel

Denne høsten blir den nye kildesorteringsordningen innført i Oslo, men informasjon for blinde har ikke Oslo kommune tenkt på.

I løpet av 2011 skal hele Oslo ta del i det nye kildesorteringssystemet som skal gjøre hovedstaden mer miljøvennlig. Men blinde og svaksynte fortviler over mangel på informasjon.

Synnøve Nordeng bor i bydel Vestre Aker, og for ikke lenge siden mottok hun to ruller med søppelposer i ulike farger, sammen med informasjonsbrosjyrer om den nye kildesorteringen. Miljøvennlig vil Nordeng gjerne være, men når informasjonen fra Renovasjonsetaten ikke kommer ut i et format som er leservennlig også for synshemmede, blir det en utfordring.

- Jeg har mottatt ett sett søppelposer i hver sin farge. Hadde jeg ikke hatt noen til å lese informasjonen om det da det kom, hadde jeg ikke jeg ikke forstått hva det var, forteller hun.

 

Diskriminering

Nordeng mener dette er diskriminering av synshemmede fra kommunens side.

- Når man setter i gang en slik ordning, bør Oslo kommune forsikre seg om at informasjonen er så universell som mulig, slik at alle kan få tilgang til den.

Leder i Norges Blindeforbunds tilgjengelighetsutvalg i Oslo, Unni Fauskrud, støtter Nordeng.

- Det er absolutt diskriminering. Vi har fått mange henvendelser fra medlemmer som syns det har vært vanskelig å sette seg inn i hvordan dette skal gjøres når de får tilsendt såpass mye informasjon de ikke kan lese, sier hun.

- Dette er et generelt problem når det kommer til offentlig informasjon. Universell utforming gjelder også innen informasjonsteknologi, ikke bare bygg og fremkommelighet.

Fauskrud mener den beste løsningen hadde vært om kommunen sørget for å lage en CD med innlest informasjon, slik at Blindeforbundet kan sende ut denne til sine medlemmer i Oslo. I tillegg bør dokumentene på nettet være lagt ut i riktig format slik at blinde og synssvake kan bruke programmer som tolker informasjonen på skjermen.

- Offentlige informasjonsdokumenter på nettet legges ofte ut i feil format, noe som gjør det vanskelig for blinde å kunne tolke dem.

 

Ikke Renovasjonsetatens ansvar

Renovasjonsetaten mener de allerede har forsøkt å tilrettelegge informasjonen for synshemmede.

- Vi har forsøkt å legge til rette slik at det ikke skal være avgjørende om man kan lese eller ikke, både ved at størrelsen på posene er forskjellige, og via informasjon på nettet. Dersom informasjonen ikke er tilstrekkelig, er det viktig at vi får tilbakemelding om det, sier Kristine Bergersen, kommunikasjonssjef i Renovasjonsetaten.

Samtidig trekker de frem at det er Oslo kommune som må ta ansvar dersom tilrettelegging av informasjon ikke er holdbar, og ikke de enkelte virksomhetene.

 

Informasjon er det største problemet

Selv om Synnøve Nordeng lett får vanskeligheter med å skille posene fra hverandre, syns hun mangelen på informasjon er det største problemet.

- Jeg opplever det som at jeg må tilpasse meg kommunen, i stedet for at de tilpasser seg meg.