Lover grønt lys for syklister
Mange syklister føler seg utrygge i Oslo-trafikken. Høyre inrømmer løftebrudd, og lover nå sykkelprioritering.
- Det er helt forferdelig å være syklist i Oslo. Det er for smale veier, og ikke plass til både bilister og syklister. Vi blir tvunget opp på fortauet, forteller hverdagssyklisten Heidi Lindstad fra sykkelsetet på vei hjem fra jobb.
Heidi Lindstad sykler til og fra jobb hele
sommerhalvåret. Foto: Klaudia G. Lech
Planene om å bygge et sammenhengende sykkelveinett i Oslo ble vedtatt i 1990. Den 180 km lange sykkelveien skulle etter planen stå ferdig for ti år siden. Likevel gjenstår fortsatt 50 km sykkelvei før hovedstaden kan skryte på seg et fullstendig sykkelveinett.
Mangler gjennomføringskraft
Byådsleder Stian Berger Røsland innrømmer at manglende gjennomføringskraft har vært et problem for de borgerlige.
- Vi har gjort for lite av det vi har sagt vi skal gjøre, erkjenner han.
Nå mener Røsland likevel at byrådet er på god vei til å få planene ferdig gjennomført, og han lover 37 km ny sykkelvei innen de neste to årene.
- Vi har i det siste halvåret før valgkampen tatt strategiske grep, lagt på bordet en fremtidsplan og fått flere saker på plass, sier Røsland – som mener dette viser at Høyre tar sykkelpolitikken på alvor.
Byrådsleder Stian B. Røsland lover å ta sykkelpolitikken på alvor dersom de borgerlige får fornyet tillit. Foto: Klaudia G. Lech
Gir byrådet skylden
SVs ordførerkandidat Marianne Borgen mener byrådet må ta på seg skylden for den dårlige tilretteleggingen for syklister.
- Det har vært borgerlig styre i Oslo i 14 år og nå må vi tenke oss om. Det er blitt gjort veldig lite for syklister i Oslo, slår Borgen fast.
Hun mener de borgerlige partiene mangler politisk vilje til å gjennomføre de vedtatte planene, og at et rødt maktskifte er en nødvendighet for å få ferdigstilt hovedstadens sykkelplaner.
Ny giv
Syklistenes Landsforening (SLF) har kartlagt sykkelforholdene i Norges 30 største byer. Oslo endte på 27. plass. Det er ikke styreleder i SLF Oslo, Torstein Bremset, fornøyd med.
- Dette er helt håpløst. Vi er antageligvis dårligste hovedstad i Europa, sier styrelederen.
Med Bremset i spissen, var Elvebakken skole arena for sykkeldebatt forrige tirsdag. Ifølge Bremset gir debatten håp om en mer sykkelvennlig hovedstad i fremtiden.
- Det er en ny giv nå, og jeg tror vi skal ha litt av æren for det, sier han.
- Vi har pushet politikerne for å få til en løsning for sykkelnettverket i Oslo. Etter debatten i kveld har jeg mer tro enn på lenge, fortsetter Bremset.
Ikke overbevist
Heidi Lindstad er imidlertid ikke overbevist av politikernes lovnader om tryggere sykkelforhold.
- Jeg har hørt snakk om sykkelprioritering tidligere og jeg tar det hele derfor med en klype salt, sier hun.
55-åringen har selv kollidert på sykkelen, og forteller om flere som har gjort det samme.
- Sykler man jevnlig i Oslo må man være forberedt på å kollidere før eller siden. Man må være entusiast for å sykle i denne byen, avslutter Lindstad før hun tråkker seg videre mellom biler og trikker i Oslo-trafikken.