Hjelper eldre frivillig
Vestre Aker Frivillighetssentral hadde i fjor rundt 600 enkeltoppdrag. Gjennom gratis, frivillig innsats gjør de hverdagen lettere for eldre i Vestre Aker.
– Vi har et enormt potensiale og ønsker fortsatt å nå ut til flere brukere. Mange av dem som trenger oss er veldig ydmyke, og vil ikke være til bry for noen, forteller daglig leder ved frivillighetssentralen i Vestre Aker Espen Watne Andresen.
Ulike behov – lik filosofi
Kulturdepartementet ønsket å skape og finansiere møteplasser for å formidle kontakt mellom mennesker i lokalmiljøet. Som en følge av dette ble frivillighetssentralen i Vestre Aker stiftet i 1999. I dag er den en av over 350 lignende sentraler i Norge.
– Alle frivillighetssentralene tilpasser seg sitt nærmiljø. På Ellingsrudåsen driver de for eksempel stort sett bare med ungdomsarbeid, mens i Vestre Aker er behovet størst blant de eldre, forklarer Andresen til Journalen.
Likevel understreker han at alle sentralene deler den samme filosofien om hvordan de vil drive. Alt er basert på ønsket om å gjøre en frivillig innsats for noen som trenger det.
Samarbeider med seniorsenter
En av de nyeste tjenestene til frivillighetssentralen er gratis skyss til seniorsenteret på Vinderen. I tillegg samarbeider de to sentralene om å gi flere tilbud til eldre, og neste begivenhet er iPad-opplæring.
– Mens frivillighetssentralen ordner praktisk hjelp hjemme hos brukerne, jobber vi på seniorsenteret med å tilby ulike former for kurs og trim samt et spisested og sosialt samvær, forteller daglig leder ved Vinderen seniorsenter Pieter Don.
– Derfor er tilbudet om skyss til og fra seniorsenteret et veldig bra tiltak, legger han til.
Også Don kan bekrefte at mange eldre vegrer seg for å be om hjelp, men han tror flere vil benytte seg av transporttilbudet etter hvert som snøen kommer.
Fornøyde brukere
En av brukerne på Vinderen Seniorsenter som er svært fornøyd med transporttilbudet fra frivillighetssentralen, er Turid Knutzen.
– Nå kan jeg for eksempel komme hit å spise lunsj, forteller hun.
– Også slipper jeg å ta trikken. Det er et flott tilbud som er drevet av veldig hyggelige mennesker.
En annen bruker, Randi Wang, planlegger å benytte seg av assistanse fra frivillighetssentralen når hun skal vaksineres. I dag skal venninnegjengen bare kose seg:
– Jeg er her kun for å spise, men på torsdag skal jeg på dansekurs, forteller Inger Westerby.
Måker snø og bytter batterier
Daglig leder ved frivillighetssentralen i Vestre Aker Espen Watne Andresen forteller at mellom 15 og 30 frivillige er tilknyttet sentralen.
– Ideen er at vi skal supplere det offentlige tilbudet som allerede eksisterer for våre brukere. Vi tar dem for eksempel med til legen, handler for dem, måker snø eller bytter batterier i hørselshjelpemidler. Brukerne ringer meg og forteller hva de ønsker assistanse til, også videreformidler jeg til en tilgjengelig frivillig. I tillegg har vi en besøkstjeneste hvor faste personer drar hjem til eldre som ønsker selskap, forteller han.
Andresen sier det er mange som føler seg ensomme, og at tilbudene fra frivillighetssentralen gjør hverdagen bedre for mange.
– Fasaden er gjerne finere på denne siden av byen, men problemene som ligger bak er gjerne de samme overalt. Ensomhet rammer både rike og fattige, sier han.
Ønsker mer oppmerksomhet
– Vi trenger å bli mer synlig og få mer oppmerksomhet rundt arbeidet vi gjør, forklarer Andresen.
– Det er viktig at antall frivillige øker i takt med antall brukere. Dette er en fin mulighet for alle til å bidra med noe i nærmiljøet. Og hvis du ikke kommer herfra, er det fint å vite at noen gjør det samme for dine nærmeste på en annen kant av landet.
Andresen tror generelt at mennesker må bli flinkere til å ta vare på hverandre. Samtidig er det helt opp til hver enkelt frivillig hvor mye eller hvor lite de ønsker å påta seg av oppgaver.
– Vi som er her ønsker virkelig å bidra, det er ikke veldedighet vi driver med. Vi får så enormt mye takknemlighet tilbake. Jeg har virkelig verdens beste jobb, sier han.