Kan stryke fordi fag kolliderer

Flere av fagene til Silje Berdal kolliderer. Har hun for stort fravær, kan hun stryke i obligatoriske fag og miste eksamensplassen.

Silje Berdal (19) har fag som tilhører forskjellige fakulteter. Nå sliter hun med at det ikke blir tilrettelagt for at disse kan kombineres.

Nittenåringen studerer lektorprogram i nordisk ved UiO, men risikerer å stryke fordi flere av de obligatoriske fagene hennes kolliderer. Nå må hun sørge for å prioritere fagene sine riktig, slik at hun ikke får for høy fraværsprosent og mister eksamensplassen.

- For eksempel har jeg undervisning i pedagogikk samtidig med muntlig høring i historisk særemne. Går jeg glipp av en høring, risikerer jeg å stryke, og da kommer jeg ikke opp til eksamen, forklarer Berdal.

 

Få tiltak

Ved skolestart fikk studentene informasjon om at de måtte sende e-post til fakultetet dersom de fikk fag som kolliderte på timeplanen. Dette prøvde Berdal uten hell.
 
- Ved skolestart var jeg i kontakt med de ansvarlige for lektorprogrammet, men jeg fikk aldri noe svar. Det er dårlig at skolen ikke tyr til flere tiltak for å hindre at problemer som dette oppstår, mener Berdal.

- De fleste faglærerne forstår problemet og prøver å gjøre hva de kan for å tilrettelegge, for eksempel om man har to muntlige høringer på samme tidspunkt. Men har ikke faglærer anledning til å endre tidspunkt, står man i fare for å stryke uten mulighet til å gjøre noe med det, forteller hun.

Skal ikke skje

På tross av at det er minst to i Berdals klasse med samme problem, mener Ine Sletten, leder for studieseksjonsekretariatet ved utdanningsvitenskapelig fakultet, at fagkollisjoner ikke burde være mulig. Derfor mener hun dette er uvanlig problem.

- Det blir brukt mye tid på å sette sammen timeplanen, spesielt på lektorprogrammene hvor det er så stramme løp, forteller Sletten og fortsetter:

- Ser studenten at fag kolliderer, må vedkommende kontakte fakultetet før studiet begynner. Ofte har studentene, og spesielt lektorstudentene, flere tidspunkter å velge mellom slik at problemer som dette ikke oppstår.

- Har ikke studenten fått svar på henvendelsen, har den mest sannsynlig ikke kommet frem. Mitt tips er derfor at hun prøver på nytt.