Lettlest leseglede på Romsås
Litteratur på enkel norsk skal gi leseglede til minoritetsspråklige. Tirsdag fikk ni kvinner en forsmak.
I januar 2012 starter en ny type lesesirkel på Deichmanske bibliotek i Romsås. Erit Ahmed var blant kvinnene som fikk en forsmak på lesesirkelen.
Ahmed flyttet til Norge fra Canada for halvannet år siden, og hun bruker enhver anledning til å praktisere språket.
– Jeg jobber hardt for å lære meg norsk. Tre ganger i uken er jeg på norskkurs, ellers ser jeg nyheter. Jeg er også med i en prateklubb for muntlig øvelse på Frivilligsentralen, forteller hun.
Forsmak på lesesirkel
– Lesesirkelen er for en gruppe på ti og skal gå over en periode på ti kvelder, sier bibliotekar Kjersti Elise Lien. Sammen med to frivillige fra Nordtvet biblioteks venner, skal hun lede kurset. De har valgt å forklare vanskelige ord med rekvisitter.
– Dette er en veske, sier Lien og holder en beige veske opp for damene. De nikker, noen noterer ned ordet veske. Så deles boken Souads Vesker ut til lesesirkelen.
– Navnet Bina betyr "å se" på persisk, skyter Shahnaz Saba inn når hovedkarakterene i den første novellen blir presentert.
– Og Mustafa betyr den høyeste. Det er et profetsnavn, sier en annen.
– Aah, sier dere det, hva betyr Khalid da? spør biblotekaren.
– Nei, det er bare et vanlig navn det, svarer deltakerene, og så ler de alle i kor.
Vil lære bort leseglede
De tre lederne av lesesirkelen har vært på kurs hos fortfatter Barbra Thorvaldsen. Hun har utviklet opplegget og skrevet tre lettleste bøker til dette. Boktrilogien heter Leseglede og består av mange små fortellinger.
– Vi skal lese høyt og prate sammen om fortellingene, sier bibliotekar Kjersti Elise Lien.
Iniativtaker til det hele er Arbeidernes Opplysningsforbund (AOF). De har fått midler fra departementet for å starte lesesirkelkurs rundt i landet.
– AOF ønsker å gi tilbake lesegleden til alle dem som leser sakte. Bøker gir livskvalitet i livet til folk. Det er synd at det er mange voksne her i landet om aldri har lest en bok, sier Karin Johannessen i AOF.
Ønsker flere lettleste
Bibliotekaren på Romsås viser frem en ny serie lettleste bøker. Serien bruker ord fra arbeidslivet, og hver lille fargerike bok handler om et yrke. Bøkene er kun tilgjengelig på Nordtvet filialen, men det skal endres. Lien sier at de vil kjøpe inn flere lettleste bøker:
– Dyslektikere og alle som leser sakte, trenger tilrettelagt litteratur. Og det er et behov for praktisk norsk, sier hun.
– De som går på høyskoler og universitet klarer seg selv nesten uansett, og så er det de andre. Det jo sånn i dag at uansett hvilket yrke man har, så trenger man å kunne lese, sier Johannessen i AOF.