Fra 80 til 60 på Oslos hovedveier
Statens Vegvesen ønsker å redusere mengden helseskadelig svevestøv når de tirsdag innførte miljøfartsgrenser.
1. november er tiden inne for å iverksette miljøfartsgrensene. Dette fører til at Oslos Største veier Ring 3, Ring 4 og E18, får redusert fartsgrense fra 80 til 60 km/t. Dette skal vare fram til 15. april 2012, skriver Statens Vegvesen på sine nettsider.
Gry Larsen er overingeniør ved etaten, og hun mener det er veldig viktig at de bytter ut 80-skiltene med 60-skilt.
– Det er viktig at dette blir gjort. Hensikten er at det vil bli mindre helsefarlig svevestøv i lufta. I dag, 1. november, kan man få lov til å sette på piggdekk. Dermed vil det bli enda mer støv som virvles opp, og som dermed forurenser lufta, sier Larsen.
I følge Larsen er det også andre gevinster ved å redusere farten på de store veiene i byen, som blant annet støyreduksjon og færre trafikkulykker.
Uklar lov
Selv om det nå er syv år siden skiltene ble hengt opp for første gang er det fortsatt uenigheter om fartsgrensene er lovlige. Aftenposten.no skrev tidligere i høst om denne problematikken. Ifølge det Aftenposten skriver, vil ikke politiet håndheve fartsgrensene før lovlighetene av skiltvedtaket er avklart.
Larsen er klar over at miljøskiltene ikke blir respektert i den grad de ønsker, og håper det snart blir avklart.
– Fartsgrensen respekteres som forventet. På noen veier er det en reduksjon i farten på 10 km/t, mens på E18 er de bare en reduksjon på 2-4 km/t. Men det er jo slik at politiet må ha hjemmelen på sin side. Så lenge dette ikke er avklart ennå, får vi bare håpe at folk respekterer fartsgrensen, sier Larsen
Journalen.no spurte fire bilister om hva de mener om miljøfartsgrensen
Bjørn E. Madsen (50)
– Jeg mener at det nå er såpass mange piggfrie vinterdekk, at det virker litt unødvendig. Selv har jeg kjørt på piggfrie vinterdekk fra begynnelsen av 90-tallet, så det er litt på kanten med denne fartsbegrensningen. Men det skal sies at jeg respekterer fartsgrensen, for jeg har ikke veldig stort behov for å kjøre veldig mye fortere enn i 60, men det er litt irriterende. Jeg har lest at politiet ikke håndhever fartsgrensen, men jeg vet ikke om jeg tror på det. Det virker veldig absurd at de setter en grense som da politiet ikke kan håndheve.
Jonathan Hverven (26)
– Miljøfartsgrensen er en fare for bilistene som holder en viss hastighet, og som plutselig må redusere farten når man kommer inn mot byen. Det er vanskelig å se den egentlige hensikten med fartsgrensen, for man skjønner ikke helt budskapet med den. Jeg har fått med meg at man må ta ned fartsgrensen på grunn av utslipp og svevestøv, men for en vanlig bilist er det litt vanskelig å se gevinsten ved å redusere farten. Jeg respekterer forsovet fartsgrensen, men det er enkelt å misse litt en gang i blant. Jeg kan si at jeg har respekt for miljøfartsgrensen til en viss grad.
Petra Jensen (36)
– Jeg synes egentlig det er bra, så lenge folk tar hensyn til den. Jeg opplever at folk er vandt til en hastighetsbegrensning som var der tidligere, og dermed får de ikke med seg at farten blir redusert. Men om alle tar det ansvaret ved å redusere farten, så oppfyller vi det som er tenkt med det, og da er det bra. Selv prøver jeg å holde alle fartsgrenser, og da prøver jeg også å holde meg under miljøfartsgrensen. Det er en bit å gå for at lovgivningen rundt fartsgrensen skal bli avklart, men jeg tenker at hver og en får bidra på sin måte ved å redusere farten.
Rune Henriksen (37 år)
– Jeg synes de fartsgrensene er noe ordentlig tull. Jeg tenker på miljøproblemene ved bilbruk, men jeg mener de kunne gjort andre tiltak for å minke miljøproblemene. Blant annet begrense piggdekkbruken og gå over til Bensinbiler i stedet for dieselbiler. Fartsgrensen hjelper kanskje litt på svevestøv, en i det store og hele så løser ikke det miljøproblemet. Jeg vet at fartsgrensen ikke blir håndhevet av politiet, så jeg respekterer den ikke.