Veiarbeid halverer omsetningen på Torshov

På tross av store tap på grunn av forsinkelser i arbeidet, har bedrifter i området i utgangspunktet ikke rett på kompensasjon.

Byggearbeidet på Torshov har pågått siden juni. Foto: Siri Idland

Siden juni 2011 har det pågått omfattende vei- og avløpsarbeid på Torshov: det blir lagt ned nye vannledninger og gravd kum, nye høyspentledninger legges, og nye trikkeskinner kommer på plass i Vogts gate.

- Det går utover alle bedriftene som ligger i området hvor veiarbeidet foregår, forteller Geir Høyem, en av eierne av Kaffegutta. De ønsker kompensasjon for tapet de har hatt på grunn av forsinkelsene i arbeidet.

Kollektivtransportproduksjon AS er byggherren for prosjektet på Torshov, men det er også et samarbeid mellom bymiljøetaten og vann- og avløpsetaten. Oslo vei er hovedentrepenør i arbeidet. I følge vann- og avløpsetaten sine hjemmesider, oppsto forsinkelsene i arbeidet på grunn av problemer med en høyspentkabel, samt at det måtte legges en ny vannledning.
 

Får ikke erstatning
 

Bedriftene som ligger rundt ble fortalt at arbeidet skulle bli ferdig i slutten av august, men det har blitt store forsinkelser i arbeidet. Arbeidet ser nå ut til å bli ferdigstilt først i april neste år. Flere av bedriftene rundt syns at dialogen med Oslo vei og Kollektivtransportproduksjon AS har vært dårlig. Det har ført til pengetap hos mange, blant annet Kaffegutta.

Arild Bratlie fra Kollektivtransportproduksjon forteller at bedriftene vanligvis ikke har noen rett på kompensasjon fra samferdelsetaten i slike saker, på tross av at flere bedrifter har tapt halve omsetningen.

- Lignende saker hvor det er blitt søkt om erstatning, er blitt avvist. Men det går an å prøve å søke, legger han til.


Nedgang på 50 prosent

- Vi har hatt en nedgang på 50 prosent i perioden veiarbeidet har foregått sammenlignet med samme periode andre år. Vi ble kontaktet før arbeidet startet, og ble forespeilet når arbeidet ville være ferdig. Det er klart at slikt arbeid må gjøres, det skjønner vi. Men da det ble forsinkelser, burde noen ha kommet og informert oss. De ansvarlige burde tatt initiativ til dialog med bedriftene som er rammet og fortalt om eventuell kompensasjon, sier Høyem.

- Den største delen av kundemassen vi har mistet, er drop-in kunder. I perioder har det vært stengt for gjennomgang enkelte steder langs fortauet her, og man har måttet bruke fortauet på andre siden. Faste kunder har også syntes det er så vanskelig å komme seg frem at de har gått andre steder, forteller Høyem.

Flere andre bedrifter i området hvor arbeidet foregår, har tapt omsetning. Daglig leder på Baker Hansen, Jenni Vaara, forteller at også de enkelte dager har en nedgang på 40 - 50 prosent av hva de vanligvis tjener.

- Kundene forteller at det er vanskelig å komme seg frem hit, sier hun.

Heller ikke de syns at de har fått noen informasjon da det ble kjent at arbeidet ble forsinket.