Oslos veibudsjett kan falle i grus
Økt pukkimport kan koste kommunen dyrt.
En ny rapport fra Norges geologiske undersøkelse (NGU) advarer Oslo kommune mot å legge ned drift i de eksisterende pukkverkene i kommunen. Pukk trenger vi som underlag til asfalt, og ved utbygging av høytrafikkerte veier er det nødvendig med pukk av høy kvalitet.
I rapporten kommer det fram at bergarten basalt fra Huken pukk- og grusverk, egner seg spesielt godt til høytrafikerte veier. Ved å legge ned driften her for godt, vil transportkostnadene for Oslo kommune øke.
Bare ett pukkverk igjen
I dag er Bondkall pukkverk eneste produksjonssted i Oslo, da Huken pukk- og asfaltverk midlertidig har stanset all spregning i området.
- Ved en transportdistanse på mer enn tre til fire mil, vil prisen på transporten høyne kostnadene på pukken. På oppdrag fra kommunen, har vi undersøkt hvilke muligheter kommunen har for å få tilgang på pukk i beste kvalitet, sier Per-Richard Neeb ved NGU.
Kommunen arbeider nå med å utrede konsekvensene av ulike tidsplaner for å legge ned Huken.
- Blant annet regner vi på de økonomiske konsekvensene. Foreløpig har vi ingen konkrete tall på dette, forteller byrådssekretær Anne Siri Koksrud
- Pukk er knust fjellmasse etter boring og sprenging.
- Grus og pukk blir maskinbehandlet for å oppnå ønsket størrelse. Det stilles krav til kornform og mekaniske egenskaper for bruk til blant annet veiformål.
- Basalt er en bergart som egner seg spesielt godt til bruk i veimasse som skal tåle høy trafikkbelastning.
- Pukk og grus brukes i asfaltproduksjon og som underlag for asfalt
Enstemmig avgjort
Opprinnelig har Oslo vei en leieavtale med Huken pukk- og asfaltverk fram til 2021, men Oslo bystyre ønsker å stenge verket så fort som mulig. Dette er fordi kommunen ikke ønsker å utvide sprengningsgrensene, som igjen vil gå utover boligområdene og marka i nærheten. Siden Huken pukk- og grusverk ble opprettet har byen vokst, og ligger nå nærmere pukkverket enn tidligere. Også flere aksjonsgrupper i lokalområdet på Huken er imot utvida spregning.
Oslo Vei mener derimot at de fortsatt kan hente ut mer pukk i tiden framover.
- Hvis vi begynner med underjordsdrift, vil vi forsatt kunne hente ut én million tonn i året i 50 til 100 år fremover, uten å påvirke boligområdene, sier Jan Engen, prosjektleder i Oslo Vei.
Spesielle krav til pukk
Til vedlikehold og utbygging av høytrafikerte veier kreves det pukk av høy kvalitet, slik som basalten på Huken.
- Bondkall pukkverk produserer hovedsaklig pukk til lavtrafikerte veier. Hukens basaltforekomst egner seg derimot godt til asfaltering av høytrafikerte veier. Dersom Huken ikke fortsetter produksjonen, må kommunen hente inn masser av samme kvalitet, bare lenger unna, fortsetter Neeb.
Dekker ikke behovet
Oslo må importere alt av grus og mellom 80 og 90 prosent pukk for å dekke behovet. Hvis Huken pukk- og grusverk blir nedlagt, vil importen øke enda mer.
- I Norge bruker vi i gjennomsnitt10 tonn pukk pr. innbygger, opplyser Neeb.
I Oslo ligger forbruket på 3,7 tonn per innbygger. I 2010 importerte kommunen nesten 1,6 millioner tonn, og i 2011 økte dette ytterligere. Importen kommer hovedsaklig fra Akershus og Buskerud. De store avstandene fører til økt trafikkbelastning inn og ut av byen.