Taxitur kan gi beltebot

Politiet varsler nå flere kontroller for å ta taxipassasjerer som slurver med bilbeltebruk.

På taxiholdeplassen står drosjene i en pent oppstilt rekke og venter på kunder som er villig til å betale litt ekstra for å komme seg fra A til B. Men for enkelte kan turen fort bli mye dyrere enn man først hadde tenkt. Dersom bilbeltet mangler, må passasjeren nemlig ut med 1500 kroner.

Flere bilbeltekontroller

I helgen skrev Aftenposten at politiet, Statens vegvesen og representanter fra Bymiljøetaten fredag og natt til lørdag gjennomførte en storkontroll i Oslo sentrum.

Her skulle det sjekkes at bilister med piggdekk hadde betalt piggdekkavgiften, om bilene som ble kjørt var i teknisk forsvarlig stand, og om passasjerer benyttet bilbelte.
I politiets kontroll ble 14 gebyrer skrevet ut til passasjerer som ikke hadde tatt på seg bilbeltet.

Rundt 100 taxier ble stoppet til sammen i løpet av kontrollen, og til sammen 9 taxipassasjerer måtte svi for å ha droppet beltet. Og prisen ble høy: Er du over 15 år og blir tatt i en kontroll uten bilbelte på, må du betale 1500 kroner. Passasjerer under 15 år er det nemlig sjåførens ansvar å sikre, mens alle som er eldre enn dette selv må betale boten om de blir tatt.

Politioverbetjent Hans-Olaf Lier varsler nå flere kontroller spesielt rettet mot taxinæringen. Da er det kanskje på tide for mange å endre holdningene sine rundt slurvete bilbeltebruk om de vil slippe unna en saftig bot.




– Reddere på dagtid

 DROSJESJAAfOER2.jpgKundene til Øivind er veldig gode på å bruke bilbelte, ifølge han selv. Foto: Bente Bårdslistuen.

Øivind fra Oslo Taxi mener at hans kunder er flinke til å bruke bilbelte når de sitter på med han – ja, han vil faktisk påstå at 99 prosent av kundene benytter belte uten at han må be dem om det.

– Det har kanskje noe å gjøre med at man er litt reddere på dagtid når man er ute og kjører, sier han.Øivind kjører nemlig kun på dagen. Kommer han fra nå av til å oppfordre alle kundene sine til å benytte bilbelte? Det er jo tross alt hyggelig kundeservice å kunne la passasjerene unngå å få bot på 1500 kroner.

– Nja. De er jo voksne mennesker. Er de under 15 år så blir det noe annet, men jeg har ikke tenkt til å mase på de som er voksne nok til å tenke selv.

Tror det er sjåførens ansvar

DROSJESJAAFOER.jpgMohammad vet at det er mange taxikunder som tror det er sjåføren som må bøte for at de dropper beltet. Foto: Bente Bårdslistuen.
 

I en sort drosje fra Taxi 2 sitter Mohammad. I motsetning til Øivind kjører Mohammad på kvelds- og nattestid i tillegg til dagkjøringen. Han syns passasjerene er flinke til å bruke bilbelte på dagen, men når det går mot kveld, så er det lite – nesten ingen – bilbeltebruk å skue. Det er nemlig på kvelds- og nattestid i helgene at mange dropper bilbeltet –ofte i forbindelse med en fuktig bytur. 

Mohammad føler det blir feil å oppfordre alle kundene sine til å bruke bilbelte, og mener dette må være deres ansvar. I likhet med Øivind, sier Mohammad først og fremst ifra til kundene om at de må spenne fast bilbeltet hvis de er under 15 år.

– Det finnes folk som tror at det er vår plikt å si ifra om at de må ta på seg beltet, og at de ikke kommer til å gidde å betale boten fordi de tror det er sjåføren som må ta på seg ansvaret, sier Mohammad og ler litt oppgitt.

Han har fått med seg bilbeltekontrollen politiet gjennomførte, og sier at han etter dette har snakket med flere kunder om konsekvensene av å bli tatt i å slurve med bilbeltebruken.

Ledelsen i taxibyrået til Mohammad har heller ikke bedt sjåførene sine om å få kundene til å bruke bilbelte.

– Sjefen har ikke direkte pålagt meg å si noe, i alle fall. Som sagt så må det være folks ansvar.

Bør si ifra til voksne passasjerer også

Afzal fra Christiania Taxi har både passasjersetet og fanget sitt fylt med alskens kvitteringer og papirarbeid, og jeg spør han spakt om det er greit at jeg forstyrrer.

– Hvis det bare tar ett minutt, så! får jeg tilbake.

På spørsmål om hans erfaringer med passasjerene sin bilbeltebruk, svarer Afzal:

– De i forsetet er i hvert fall ikke noe flinke.
 

– Hva med de som sitter bak, da?

 

– Nei, ikke de heller.


Afzal innrømmer at han er flinkere til å be kunder som sitter foran om å ta på seg beltet, mens de som sitter bak får gjøre mer som de vil.  Han har dog en litt annen formening enn de andre sjåførene om hvor stort ansvar han som taxisjåfør har rundt å be kunder om å benytte bilbelte. Han mener nemlig at taxisjåfører bør si ifra til passasjerene om at de må huske dette selv om de er over 15 år.

– Man kan jo begynne å si ifra til absolutt alle at de må ha på seg bilbelte uansett, men jeg vet ikke om det vil hjelpe noe særlig, avslutter han.


– Flere slurver i taxi

Kommunikasjonssjef hos Trygg Trafikk, Kristin Øyen, forklarer at Norges Taxiforbund er medlemmer av organisasjonen deres, og at de har vært i samarbeid med ulike taxiselskaper tidligere.

Imidlertid er det ikke planlagt noen holdningskampanje spesielt rettet mot taxipassasjerers bilbeltebruk. Øyen trekker i stedet frem Statens vegvesen, som har vært ansvarlige for nasjonale kampanjer for bilbeltebruk de siste årene.

Øyen tror at mange taxipassasjerer glemmer at å sitte i taxi er like risikofylt som å kjøre eller sitte på med en vanlig personbil:

– Vi har inntrykk av at flere slurver i taxi enn i egen bil, spesielt på kvelds- og nattestid.