Endrer levevaner på frisklivsresept
Syv bydeler i Oslo har en frisklivsentral. Etter er par år sitter noen steder med ventelister, andre steder arbeider de ennå for å gjøre tilbudet bedre kjent.
På Oscar frisklivssentral på Frogner er en liten gruppe mennesker klar for ukens første treningsøkt. Treningstøyet er på, og man kan høre spredt prating mens man venter på at treningen skal starte.
Det er god plass i det lille treningsrommet. Inge Klæstad har vært med på trening her siden oktober 2012, og er veldig fornøyd med tilbudet.
– Jeg bruker frisklivssentralen fordi jeg har smerter i hofte og rygg, og kan ikke gå på et vanlig treningssenter. Her er det godt tilrettelagt og jeg får stort utbytte av det. Jeg får bedre utholdenhet og mer styrke, sier hun.
Frisklivssentraler for alle
En frisklivsentral er et sted hvor du kan få hjelp til leveendringer, det kan være kostholdsveiledning, røykeslutt eller trening. Man kan også få hjelp og veiledning til en bedre mental helse. Når man blir henvist til, eller kontakter en frisklivssentral, får man i første omgang en frisklivsresept som varer tolv uker. Denne kan man fornye en gang.
– Noen er med de tolv ukene, for å så klare seg selv videre, for andre er tolv uker ikke nok, da fornyer de resepten. Vi er lite strenge på det. Vi har nok kapasitet inntil videre, og en god dialog med de som bruker tilbudet, sier fysioterapeut og prosjektleder Maja Berg Kristoffersen.
Helsedirektoratet anbefaler etablering av frisklivssentraler i alle kommunene i landet. Så langt har rundt 150 kommuner gjort nettopp det, og flere er i gang med etablering. I Oslo er det syv sentraler plassert i ulike bydeler. Det er store forskjeller på hvem og hvor mange som bruker ordningen de forskjellige stedene. Mens de på Frogner fortsatt har god plass, er det ventelister på frisklivssentralen i bydel Alna.
– Vi åpnet i september 2011, hadde god pågang fra starten, og det har bare økt siden. Vi rekrutterer flest gjennom fastlegene, men merker at det er flere og flere som tar kontakt med oss direkte, sier folkehelsekoordinator Marte Bulie ved frisklivssentralen i Alna.
Informerer fastlegene
Frisklivssentralene informerer og samarbeider med fastlegene, helsesøstre og noen NAV-kontor om tilbudet. Kristoffersen forteller at de ved Oscar frisklivssentral har sendt ut informasjonsskriv til fastlegene og andre tjenesteledere i bydelen. De har et godt forhold til fastlegene, og har noen ganger lunsjmøter med dem for å informere.
– Da spiser vi lunsj med dem, og får 15 minutter til å forklare hvem vi er og hva vi gjør. Vi merker at vi blir husket, og at flere blir henvist etter en slik runde. Antallet mennesker som kommer hit har hele tiden økt jevnt, men vi ser at vi må fortsette å markedsføre tilbudet. Men litt av grunnen til at vi har god plass, er også at vi har et omfattende tilbud, og mulighet til å ta imot mange.
Ikke kjent med tilbudet
Bydelsoverlege i Sagene bydel Henning Mørland, skriver i en mail til Journalen at frisklivssentralene ennå ikke er så godt kjent, verken blant leger eller pasienter. Erfaringer fra kommuner som har lang erfaring med frisklivssentralene, er at det tar tid å gjøre tilbudet kjent, og at det må informeres flere ganger. Han skriver også at det er av stor betydning hvilken kjennskap man har til tilbudet.
«Legenes kunnskap om tilbudet, og opplevelse av nytteverdi, vil ha betydning for hvilken informasjon og anbefalinger som gis til pasientene, og hvorvidt man skriver ut frisklivsresept til pasientene. Samtidig vil pasientens kjennskap til tilbudet helt klart ha betydning for om dette etterspørres ved legekontakt».
Hjelp til selvhjelp
På Oscar frisklivssentral har de forskjellige trenings- og aktivitetsgrupper, i tillegg til kostholdsveiledning, kurs i røykeslutt og depresjonsmestring og hjelp til å kutte alkoholforbruk. Alle som kommer dit starter med en helsesamtale.
– Helsesamtalen, eller frisklivssamtalen, er en endringsfokusert samtale. Vi prøver å motivere til små livsendringer og få folk selv til å ville gjøre noe med sine levevaner. Alle får tilbud om formtester, og alle får tilbud om en avslutningssamtale etter de 12 ukene, sier Kristoffersen. Hun kan fortelle om mange tilbakemeldinger fra fornøyde mennesker som har vært innom frisklivssentralen.
I det treningsrommet er gruppen i full gang, og man kan se glade, men konsentrerte ansikter, opptatt med å følge med på det instruktøren har å si. De små vannpausene er gode å ha mellom slagene. Klæstad tror frisklivssentralene kan være et godt alternativ for mange.
– Jeg syns det fungerer veldig bra, alle er fornøyde og har glede av det. Du lærer også mange øvelser som du kan bruke hjemme. Jeg vil i aller høyeste grad anbefale det til andre som ikke kan trene vanlig, sier Kristoffersen