Punget ut, fikk komme
Dagens Næringsliv har aldri fått selge abonnementer på Universitet i Oslo. I år er de velkomne. Fordi de sponser.
Denne uka kan man besøke Aktualitetsuka ved Universitet i Oslo (UiO). Fagutvalget ved økonomisk institutt på UiO lokker i år med foredrag fra 16 av Norges fremste økonomer, samt muligheter for nettverksbygging og karrieretips i pausene. Dagens Næringsliv (DN) fikk også komme, for første gang.
Holdt stand på t-banen
UiO har en restriktiv politikk til kommersielle aktører på campus. Dagens Næringsliv har vært representert på de fleste studiesteder rundt omkring i landet, men ikke på UiO. Denne gangen ble det likevel gjort et unntak, fordi avisa sponset arrangementet.
Universitetets regler om stand går tilbake til et styrevedtak fra 1995. Der heter det blant annet at universitetet kun skal tillate stand hvis de har tilknytning til studentaktiviteter. Det finnes likevel noen unntak, og et av dem gjelder avisabonnement. Både Aftenposten og Dagsavisen har hatt avisstand på universitetet tidligere.
Det har ikke DN.
– Dette er første gang jeg er på UiO. Hit har vi aldri fått komme fordi universitetsledelsen ikke ønsker oss her, forteller Harald Myhre fra DN.
Administrasjonen i Dagens Næringsliv bekrefter at de aldri har fått kommet inn på universitetsområdet tidligere. De kom ikke lenger enn til t-banestasjonen på Blindern.
Vanskelig å være konsekvent
Fagutvalget for samfunnsøkonomene mener universitetet er for dårlige til å ta inn eksterne aktører og bedrifter, og har i flere år slitt med å få gjennomslag for dette.
I år har derimot Fagutvalget fått standene godkjent av ledelsen uten særlig problemer. Fagutvalget begrunner det i at DN er på besøk i faglig sammenheng. De tror også at sponsorrollen til avisa kan ha hjulpet på ledelsens velvilje.
Assisterende driftssjef ved UiO, Arvid Thorstensen, sier at det ikke alltid er lett å være konsekvent overfor de som søker, men understreker at styrevedtaket alltid ligger til grunn for avgjørelsen. Det kan være noe av grunnen til at Dagens Næringsliv har fått avslag tidligere. En av grunnene til at Dagens Næringsliv fikk lov til å ha stand denne uka var fordi de sponset aktualitetsuka. Thorstensen forklarer at sponsing er et vanskelig dilemma.
– Mange elevorganisasjoner har dårlig økonomi og får derfor lov til å tilknytte seg firmaer som kan støtte dem. Vi prøver likevel å påvirke arrangørene til å dempe markedsføringen, sier Thorstensen.
DNB hadde også stand på fakultetet. DNB har derimot ikke sponset arrangementet, men tilbyr gode fordeler til samfunnsøkonomistudenter som er medlem av studentorganisasjonen.
– Vi er her kun for å markedsføre og vise fram oss selv. Vi er invitert av foreninga, og tilbyr gode avtaler til studentene, samt masse kule effekter, sier Billy Bollom fra DNB.
Vil nå ut
Med eksterne foredragsholdere, bransjefolk og korte, intensive foredrag vil samfunnsøkonomene trekke flere folk til sin årlige aktualitetsuke.
– I år har vi prøvd å nå ut til enda flere mennesker enn tidligere år. Vi har noen av landets fremste økonomer til stede, og flere bedrifter står med egen stand, sier leder av fagutvalget Jon Ellingsen.
På tross av velrennomerte foredragsholdere, gratis kaffe og undervisningsfri er det få studenter til stede på dag én.
Fagutvalget, som står bak Aktualitetsuka er overrasket, men tror folk kommer til de mer spesifike foredragene utover uka. Ellingsen påpeker at årets modell er annerledes enn tidligere år og derfor er på prøvestadiet.
– Vi prøver ut et konsept som heter "Ted-talks". Det går ut på at det er korte foredrag på en halvtime, og er allerede utbredt internasjonalt. Om det vil fungere her, vil tiden vise, dette er som sagt et helt nytt konsept, sier han.
Men med såpass få deltakere, spørs det om Dagens Næringslivs sponsorstunt ga særlig flere abonnenter fra universitetet.
Se intervju med Harald Myhre fra Dagens Næringsliv: