Ikke alle fornøyde med hybridbussene

Søndag kom det 17 nye hybridbusser til Oslo. På tross av miljøfordelene, er det ikke bare positiv respons på tiltaket.

De nye hybridbussene inntok Oslos gater for første gang i går. Foto: Mari Landsverk.

– Setene er alt for høye, sier Emily Coron fra Lilleaker. Hun kjørte hybridbuss for første gang på mandag, og mener setene vil være en utfordring for eldre passasjerer.

– Det er mest eldre mennesker som tar disse bussene. Jeg så ei eldre dame som hadde problemer med å sette seg, forteller hun, og legger til at det også er en ulempe at alle bussene kjører på veskanten.

Allikevel har hun ikke bare negative ting å si om de nye bussene.

– Jeg merket først at det var en hybridbuss da jeg kom inn og så det nye, fine interiøret, sier Coron.

 

Forskjell i bybildet

De nye hybridbussene kommer i forbindelse med at Nettbuss tar over rutene på linje 41, 45, 46 og 47. Per Nilsen, regionsdirektør for Nettbuss i Oslo og Akershus, mener at beboerne i Oslo vil merke forskjell i bybildet som følge av de nye bussene.

– Jeg tror folk i Oslo vil syntes det er ålreit med nye busser, og at de vil sette pris på at vi bryr oss om miljøet. De vil også merke forskjell i bybildet, ved redusert støy og eksos.

Problemer med hybridbussene

I februar i år oppstod det flere problemer med hybridbusser i Tromsø. Disse problemene gikk hovedsaklig ut på problemer med girkassen, og at bussene gled baklengs ned bakker, noe som førte til flere farlige situasjoner. Dette har Nettbuss tatt forbehold om.

– Dette er noe vi vil følge nøye med på. Nå skal det være sagt at vinteren og infrastrukturen i Tromsø er annerledes enn vinteren i Oslo. I Tromsø har de mer snø og brattere bakker, noe som i større grad kan føre til at bussen får problemer. Dette er erfaringer vi høster og må ta til oss, sier Nilsen.

Nilsen mener miljøeffekten er det viktigste punktet i forhold til hybridbussene, og håper at folk vil sette pris på dette.