Ikke alle fornøyde med hybridbussene
Søndag kom det 17 nye hybridbusser til Oslo. På tross av miljøfordelene, er det ikke bare positiv respons på tiltaket.
– Setene er alt for høye, sier Emily Coron fra Lilleaker. Hun kjørte hybridbuss for første gang på mandag, og mener setene vil være en utfordring for eldre passasjerer.
– Det er mest eldre mennesker som tar disse bussene. Jeg så ei eldre dame som hadde problemer med å sette seg, forteller hun, og legger til at det også er en ulempe at alle bussene kjører på veskanten.
Allikevel har hun ikke bare negative ting å si om de nye bussene.
– Jeg merket først at det var en hybridbuss da jeg kom inn og så det nye, fine interiøret, sier Coron.
Forskjell i bybildet
De nye hybridbussene kommer i forbindelse med at Nettbuss tar over rutene på linje 41, 45, 46 og 47. Per Nilsen, regionsdirektør for Nettbuss i Oslo og Akershus, mener at beboerne i Oslo vil merke forskjell i bybildet som følge av de nye bussene.
– Jeg tror folk i Oslo vil syntes det er ålreit med nye busser, og at de vil sette pris på at vi bryr oss om miljøet. De vil også merke forskjell i bybildet, ved redusert støy og eksos.
Problemer med hybridbussene
I februar i år oppstod det flere problemer med hybridbusser i Tromsø. Disse problemene gikk hovedsaklig ut på problemer med girkassen, og at bussene gled baklengs ned bakker, noe som førte til flere farlige situasjoner. Dette har Nettbuss tatt forbehold om.
– Dette er noe vi vil følge nøye med på. Nå skal det være sagt at vinteren og infrastrukturen i Tromsø er annerledes enn vinteren i Oslo. I Tromsø har de mer snø og brattere bakker, noe som i større grad kan føre til at bussen får problemer. Dette er erfaringer vi høster og må ta til oss, sier Nilsen.
Nilsen mener miljøeffekten er det viktigste punktet i forhold til hybridbussene, og håper at folk vil sette pris på dette.