Konkurranse på Instagram huket ungdommen
Nå har de blitt flinkere til å kildesortere.
– Oslo-ungdommen er mye flinkere til å putte maten sin på Instagram enn i grønne poser, sier kommunikasjonsrådgiver i Renovasjonsetaten, Dorthe Moe Lianes.
Lianes sier de ville få ungdom til å bli flinkere til å sortere søpla. Derfor laget de en kampanje, med Instagram som sosial platform.
Sosiale medier som nøkkel til suksess
For å delta i #Grønnpose-kampanjen skulle man ta bilde av mat eller avfall og legge til taggen #grønnpose. Det ble postet 4265 bilder. Alle som postet bilder ble med i trekning av Øyapass og Ruter-billeter.
– Sosiale medier gir oss nye muligheter til å nå nye målgrupper. Vi får vi tilbakemledinger på tjenester, og får lære mer om målgruppens holdninger, sier Renovasjonetatens kommunikasjonsansvarlige Anniken Grundt.
Ser bedring
Hver Osloborger kaster 90 kilo matavfall i året, hvorav 34 kilo går i grønn pose. Det er en fremgang på fem kilo fra i fjor, viser statistikk fra Renovasjonsetaten.
– Vi kildesorterer for å ta hånd om ressursene i avfallet på en best mulig måte. Alle husstander i Oslo skal kildesortere matavfall i grønn pose og plastavfall i blå pose, sier Lianes.
Lianes forteller at yngre er positive til kildesortering, men at flere ikke har kommet igang med avfallsordningen.
– De gir en emosjonell tommel opp, men adferden henger ikke helt med, sier Lianes.
Grundt mener at sorteringskampanjene er viktige for å skape oppmerksomhet rundt kildesortering. Avfallsbransjen ønsker å synliggjøre nytteverdien av kildesortering. Avfallet blir blant annet gjort om til drivstoff. I praksis kan Oslobussen kjøre en kvart kilometer per grønne pose.
Representerer kampanjen
Ida Skivenes, kjent som "Idafrosk" på Instagram, har vært frontfigur i kampanjen. #Grønnpose-kampanjen beskriver henne som en flittig matkunstner, som fokuserer på matvett og kildesortering.
– Jeg synes det var en fin kampanje å støtte, ettersom jeg er veldig opptatt av matlaging og miljø, sier Skivenes.
Hun forteller at hun er nøyen med at matkunst ikke fører til unødvendig avfall. og at hun resirkulerer det som blir til overs. Hun innrømmer likevel at hun ikke alltid er like flink til å legge matavfall i grønn pose.
Fornøyd med kampanjetiltaket
Jørn Iversen, daglig leder i Kampen nærmiljøstasjon, synes kampanjen #Grønnpose har vært et godt tiltak for engasjement og forståelse av kildesorteringens virkninger. Likevel er han fortvilt over de som ikke sorterer.
– Det er mange som gir blaffen i sortering. Folk må være bevisste på hva de har i de blå og grønne posene. Man kan jo tenke seg hva som skjer om farlig avfall som etsende og eksplosjonsfarlige stoffer havner i feil pose. Det medfører både til skade og økte kostnader, sier Iversen.
Jannicke Gerner Bjerkås, direktør i kommunikasjon og samfunnsansvar i Energigjenvinningsetaten, sier de merkerer bedre sorteringskvalitet på avfall som kommer inn på sorteringsanleggene. Samtidig tviler hun på at folk forstår betydningen av å sortere søppel.
– Det er fremdeles rom for bedring når det gjelder skikkelig knyting av poser, ikke løst avfall i beholderne og hva som sorteres i de grønne og blå posene. Men folk flest er flinke, og alle som kommer og ser anleggene våre blir både positivt overrasket og engasjerte, sier Bjerkås.