- Mathallen er en hyggelig tilvekst
Denne uken feirer Mathallen Oslo sin ettårsdag. Har ett år med senter for kvalitetsmat gått ut over Grünerløkkas allerede etablerte matforretninger?
I oktober 2012 åpnet Mathallen Oslo, med ønske om å etablere et senter for mat og matopplevelser sentralt i byen. Ettersom hallen ble etablert i umiddelbar nærhet til bydelen Grünerløkka, som innehar et spekter spesialforretninger innenfor mat og servering, var det spørsmål om dette nye senteret ville være utkonkurrere mindre foretak, eller sørge for større tilstrømming av publikum.
- Vi ønsket å skape noe nytt innenfor mat og drikke, sier Frode Rønne Malmo, daglig leder ved Mathallen Oslo. I anledning ett års drift har han samlet opp tall og målsetninger og er godt fornøyd med det de har oppnådd.
Blant målene de har hatt er omsetning på over hundre millioner, en million besøkende, samarbeid med Bondens marked samt å være en arena for større matarrangementer noen eksempler. Nylig ble Årets Kokk 2013 arrangert på Mathallen og de har blitt tildelt prisen for årets handels-og servicebedrift i Oslo 2013.
- For at vi skulle skape et sted tenkte vi 'et sted må ha attraksjoner, folk må ha mange grunner til å dra hit', det er det som skiller oss fra en vanlig matbutikk.
God beliggenhet
Det er ikke tilfeldig at Mathallen ble lagt der den ligger nå, ved Akserselva på andre siden av Grünerløkka. Rønne Malmo forteller at de som bor og oppholder seg på Grünerløkka i Oslo er nettopp et slikt publikum man ønsker seg:
- Publikum på løkka bruker byen sin, de er nysgjerrige og liker å prøve nye ting.
- Dere er ikke redde for å ta over markedet fra allerede etablerte bedrifter innen samme bransje?
- Jeg tror ikke vi har den effekten. Jeg tror mange opplevde en slags folkevandring til oss da vi startet opp, og muligens var det en viss lekkasje ned hit. Men jeg tror samtidig vi trekker ekstra mye mennesker til Grünerløkka, og at det sånn sett drypper over på andre butikker. Det er ikke et mål for oss å tappe konsepter fra løkka. Vi vil skape nye ting og supplere miljøet, og vi trenger oppmerksomhet fra hele Oslo for å få mennesker hit.
Mer interesse nå enn før
Kjøttforretningen Strøm-Larsen har holdt til på Torshov i lang tid, og er en av bedriftene det skulle være nærliggende å tro kunne merke effekten av et populært mathus i området.
- Vi har hatt en positiv utvikling etter at Mathallen åpnet i fjor, sier Jan Strøm-Larsen, som med sin far Alf driver stedet.
- Dere merket ikke en nedgang ved åpningen heller?
- Nei, snarere tvert imot. Vi hadde en oppgang på 20 prosent i oktober 2012. Dette har gavnet oss veldig, og sannsynligvis også de fleste som driver spesialforretninger.
Den kraftige oppgangen tror Strøm-Larsen kommer av at opprettelsen av Mathallen ga et stort fokus på matvarer, som ga medieoppmerksomhet og økte folks bevissthet på tema. Han forteller også at omsetningen deres er høyere nå enn for eksempel to år siden. Han betrakter ikke Mathallen som noen form for konkurrent:
- Konkurransen ligger ikke der. Mathallen er en hyggelig tilvekst. Konkurrentene våre ligger i matvarekjeder med stort utvalg. Jeg skulle gjerne hatt ti kjøttbutikker til i Oslo. I perioder oppleves man som en kuriositet. Folk er ikke vant til å handle i slike butikker, avslutter Jan Strøm-Larsen.
Serge McGlade-Grando, som er innehaver av en annen spesialforretning som holder til på Grünerløkka, Birkelundens Lille Franske Ostebutikk, melder at hos han er driften stort sett som før. Han har verken merket en opp- eller nedgang, men støtter Strøm-Larsens teori om at Mathallen har hatt en økt tiltrekkingskraft til området.