Oslo Høyre sier nei til rushtidsavgift
Forslaget om å gjøre det dyrere å kjøre bil i Oslo sentrum i rushtiden, ble avvist.
Bakgrunn: Høyre vurderer rushtidsavgift i Oslo
På lørdag sa Fylkesårsmøtet i Oslo Høyre nei til innføring av den kontroversielle rushtidsavgiften, skriver Osloby.no. Forslaget gikk ut på at bompasseringene skulle være dyrere innenfor visse tidsrom. Slik skulle en oppfordre til å velge andre transportmidler enn bil.
- Når rushtidsavgift både er unødvendig, skatteskjerpende og gjør hverdagen vanskeligere for innbyggerne, bør Oslo Høyre gå imot det, sa Eirik Lae Solberg fra talerstolen, statssekretær i Næringsdepartementet og tidligere gruppeleder for Høyre i Oslo bystyre.
- Det er ingen tvil om at en drastisk økning på visse tidspunkter vil redusere køene, og for mange med fleksible arbeidstider er det sikkert mulig, men rørleggeren og de som sitter i butikk kan ikke nødvendigvis velge. Køprising treffer dem som må på jobb, legger Kristoffer Gustavsen til.
Ifølge Osloby skjer dette nå på tross av at resulosjonskomiteen anbefalte en køprisordning.
- Alle som kjører inn til Oslo om morgenen og ut av byen om ettermiddagen, ser at vi har et kapasitetsproblem. Vi må få bort noen av de bilene som ikke må reise, og vi trenger at flere deler én bil. Flere av dem som skal samme vei, bør se om det går an å samarbeide, sa leder Øystein Sundelin i resolusjonskomiteen i Oslo Høyre til Aftenposten onsdag.
Oslo Arbeiderparti hadde håpet at Høyre-lederen ville få gjennomslag.
- Jeg er skuffet. Dette kunne vært en god mulighet for Oslo til å håndtere den økende biltrafikken, som skaper både lokal luftforurensning og bilkøer, sier Arbeiderpartiets gruppeleder i bystyret, Libe Rieber-Mohn til Aftenposten.