Hard konkurranse om kaffekundene

Det blir stadig flere kjedekaféer i Oslo. Daglig leder Samir Azouar ved nisjekaféen Torggata Frukt og Tobakk frykter ikke konkurransen.

Torggata Frukt og Tobakk er en av få nisjecafeer i Oslo sentrum. Konseptet er god kaffe, økologisk, kortreist mat og utested på kveldstid. Konstantinos Thanos er en av baristaene og forteller at han får mange spørsmål om kaffen og at soyamelk er populært. Foto: Cecilie Lind Hånes

Retro og personlig stil preger Torggata Frukt og Tobakk rett ved Youngstorget i Oslo. Kaféen åpnet i september og klarer seg godt selv om den er en nisjekafé. Til tross for at kjeder som Espresso House, Wayne's Coffee og Starbucks stadig åpner flere kafeer, fortviler ikke Samir Azouar som driver kafeen. Han er tvert imot ganske positiv:

– Kundene liker at det er flere kaféer side om side i en gate. Jo flere kaféer, desto flere mennesker, sier Azouar.

Samtidig innrømmer han at det er svært viktig å ha sitt unike konsept for å overleve i byen som stadig blir rotfeste for nye kjedekafeer:

– Klarer vi ikke å skille oss sterkt nok ut og ha vår egen stil, vil Starbucks og de andre kjedene kunne skvise oss ut.

Vanskelig marked

Høyskolelektor ved Markedshøyskolen i Bergen, Yngve Dahle, forteller at det er et veldig vanskelig marked for gründere som vil starte sitt eget. De som lykkes er de store gruppene som kan ta ut stordriftsfordeler. Derimot går det fort rett vest med de som ønsker å starte en egen lilten kafe og tilby noe for alle. Likevel, å starte sin egen nisjekafé er ikke dømt til å mislykkes. Akkurat som Azouar understreker Dahle hvor viktig det er med et unikt konsept for å ha sjans til å overleve blant kjedekaféene.

 – De som faktisk lykkes med nisjekaféer er de som har en veldig, veldig klar formening om hvilken målgruppe de vil rette seg inn mot. Det er viktig å ha et klart fokus og noe helt unikt som skiller kafeen ut fra mengden. Og de må være tydelige og konsekvente med konspetet, understreker Dahle.

 

Se video der gjester ved Torgata Frukt og Tobakk sier sin mening om nisjekaféer og kjedekaféer.

 

15 kafeer totalt

Når Journalen er til stede iTorggata Frukt og Tobakk rundt lunsjtider en vanlig ukedag, er det nesten fullt i det lille lokalet. Både folk med datamaskinen på fanget, barneforeldre og folk som spiser lunsj opptar plassen, men flere er også innom bare for å kjøpe en kaffe til å ta med videre.

- God kaffe er en del av konseptet vårt, sier Azouar.

Men kafeen hans er ikke den eneste kafeen som satser på et kaffekonsept i byen. Espresso House er en svensk kafékjede som har blitt populær i Oslo. De har så langt åpnet seks kaféer, og planlegger i løpet av 2014 å ha åpnet tilsammen 15 rundt omkring i byen.

Torodd Gøystdal ved hovedkontoret til Espresso House Norge opplyser at de har hatt en veldig god start i Sverige, og at omsetningene ligger langt over forventningene deres i Norge.

– Gjestene våre gir uttrykk for at de setter stor pris på et nytt tilskudd til kaffemarkedet i Oslo, forteller Gøystdal.

Azouar håper på sin side at konseptet til Torggata Frukt og Tobakk med personlig interiør og god kaffe, i tillegg til økologisk, kortreist mat på dagtid, samt alkoholservering i utestedet på kveldstid, skal være suksessformelen som gjør kaféen levedyktig over tid. Han mener det er vanskelig å si spesifikt hva kundene vil ha, men har registrert enkelte ting:

– Mange spør om maten og baksten vi serverer er hjemmelaget. Det tyder på at dette er noe kundene er opptatt av, sier Azouar.

Han elsker å lage mat, og sammen med stedets to andre kokker står han selv på kaféens kjøkken for å lage hummus, grønn pesto og empanadas flere ganger i uka. Baksten leveres fra det lokale bakeriet Kolonihagen.

– Framover håper vi å lage enda mer økologisk, kortreist og sunn mat. Det er noe av det vi er opptatt av her, sier Azouar.

Konkurranse øker kvaliteten

Torodd Gøystdal opplever Oslos befolkning som svært dyktige på kaffe, og at de er opptatt av kvalitet. Han tror folk velger kaféer utifra hvem som er dyktigst på kaffe, uavhengig av om man er en selvstendig kafé eller en kaffekjede. I likhet med Azouar tror han konkurransen mellom kjedekaféene og de selvstendige er en positiv ting.

Gøystdal tror det er med på å holde kvaliteten på produktene de selger på et høyt nivå.

– Hvorvidt man er en kjedeaktør eller ikke er ikke avgjørende for konkurransen. Det er mange selvstendige aktører i Oslo som er kjempedyktige på kaffe, og som fint vil leve sammen med kaffekjeder som kommer til, nettopp fordi de serverer kvalitet. Vi tror at konkurransen gjør at gjestene får bedre kaffe, sier han.