Sier nei til bru over Oslofjorden
"Aksjon nei til fjordkrysning via Jeløy" ser med skrekk og gru på det anbefalte forslaget om bru over Oslofjorden.
Aksjonsgruppen "Aksjon nei til fjordkryssing via Jeløy" reagerer kraftig på forslaget om eventuell bru over Oslofjorden som kan lande på Jeløy eller Gullholmen.
Onsdag morgen mottok Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) anbefalingene for ny oslofjordforbindelse. Anbefalingene er utredet av konseptutvalget for kryssing av Oslofjorden, bestående av Vegvesenet, Jernbaneverket og Kystverket. De anbefaler videre utredning av både bru/tunnel mellom Moss og Horten, og en ekstra forbindelse over Hurum.
Et av alternativene er en hengebru mellom Horten og Jeløya.
– Hvis valget faller på bru, er Horten-Jeløya det mest aktuelle krysningspunktet. Da ser vi for oss at vi må bygge en hengebru som ikke vil ilandføres på kysten, men på nye kunstige øyer. Deretter vil veien gå i en tunnel under kysten og verneområdene på Jeløya, sier prosjektleder Anders Jordbakke på en pressekonferanse onsdag.
– Vi har jobbet fram forslag med utgangspunkt i krav om at det ikke skal være varig inngrep i landskapet i store verneområder, utdyper han.
Håper det ikke vil berøre Jeløya
Jørn Roald Wille, medlem i "Aksjon nei til fjordkrysning via Jeløy", håper at oslofjordkrysningen ikke vil berøre Jeløya eller nærliggende øy, Gullholmen.
Aksjonsgruppen har tidligere sagt at de ikke ønsker en tunnel- og bruløsning som går om Gullholmen eller Gullholmsundet, fordi de frykter rasering av natur- og friluftsinteresser.
De hadde håpet at konseptutvalget skulle velge alternativet som går over Hurumlandet, men under pressekonferansen anbefalte de Jeløy-Horten som det beste alternativet med tanke på samfunnsnytte.
– Vi trodde Hurumlandet skulle bli valgt, og at Jeløya skulle bli utelukket. Så når Jeløya ble valgt, ble jeg litt sjokkert. Nå skal vi hjem å lese utredningen nærmere og se hva dette virkelig dreier seg om. De sier de vil lage kunstige øyer, og vi vet at dette er et ekstremt komplisert prosjekt, sier Wille.
Jørn Roald WilleSJOKKERT: Jørn Roald Wille ble sjokkert da konseptutvalget presenterte en anbefaling om krysning ved Jeløya-Horten, under dagens pressekonferanse. Foto: Ida Grønli Andersen Legger ikke ned aksjonsgruppa
Wille presiserer at hvis det blir slik at Jeløy og Gullholmen ikke blir direkte berørt, skal de si seg fornøyde med løsningen.
– Hvis det blir slik de har sagt i dag, tror jeg vi kan si oss rimelig fornøyd.
Aksjonsgruppen - som nå støttes av 3500 personer på Facebook - hadde håpet de kunne legge ned aksjonen i dag.
– Det kan vi ikke. Vi må dra hjem å se hva dette egentlig dreier seg om, forteller Wille.
– Vinn-vinn-situasjon
Tage Pettersen, ordfører i Moss kommune, er fornøyd med resultatet.
– Til og med de som har vært opptatt av landskapsvern har seiret, dette er en vinn-vinn-seier for oss alle. Vi er opptatt av at kollektivmuligheten må tas hensyn til, og dette blir det viktig å ha fokus på, sier Pettersen til Moss avis.
Vil gjøre det enklere for gående og syklende
Prosjektleder Anders Jordbakke sier at bru-alternativet vil gi gode muligheter for gående og syklende. Samferdselsministeren er enig i dette, på tross av at det er snakk om en relativt lang strekning, noe han kan tenke seg kan være en utfordring for de med høydeskrekk. Begge understreker at gående og syklende ikke vil få den samme muligheten dersom det blir tunnel.
På spørsmål om hvordan de gående og syklende skal ivaretas dersom valget faller på en kombinasjon av tunnel og bru mellom Jeløya og Horten, svarer vegdirektør Terje Moe Gustavsen:
– Det må vi jobbe for å finne en løsning på, men jeg tror det vil være lettere å finne løsninger for gående og syklende, enn en 4-felts motorvei.
Har tatt lang tid
Samferdselsminister Solvik-Olsen forteller at anbefalingene nå skal gjennom en lokal høring, før de går videre til første kvalitetsrunde.
– Utredningen har tatt lang tid, og dermed håper jeg kvalitetsrundene ikke vil ta mye tid, sier Solvik-Olsen. Han avslutter med å takke for et vel gjennomført arbeid.
Prosjektleder Jordbakke forteller at arbeidet har tatt lang tid fordi dette har vært en svært stor utredning, og at utformingen av rapporten har tatt lang tid med tanke på alle analysene.