Tre av fire kunne ha ventet
Av alle som drar til legevakten, er det kun en fjerdedel som har akutt behov for legetilsyn.
– En god del av de som ikke trenger akutt legetilsyn burde heller brukt fastlegen på dagtid. En telefon til legevakten på forhånd vil ofte kunne avklare dette, sier Guttorm Raknes, forsker ved Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin.
Raknes har, sammen med to andre, forsket på hvor alvorlig henvendelsen er. De har også sett på sammenhengen mellom hvor ofte man oppsøker legevakt, og hvor langt fra den man er bosatt.
– Jo lenger unna legevakten man bor, jo sjeldnere oppsøker man legevakten, sier Raknes.
Mer alvorlig i Storgata
Ifølge Christian Ekker Larsen, kommunikasjonssjef for Helseetaten i Oslo kommune, var det ved allmennlegevakten og skadelegevakten totalt 220.000 legekonsultasjoner i Oslo i fjor.
– Jeg kan ikke gjengi hastegrad for helheten, siden den måles forskjellig ved de forskjellige kontorene. Men, alvorlighetsgraden på henvendelser er større i Storgata enn ved Aker-kontoret, sier Larsen.
Legekontoret åpent i arbeidstiden
Raknes sier det kan være mange årsaker til at de som kunne ha ventet til dagen etter oppsøker legevakten.
– Min forskning sier ikke noe om årsakene til at de fleste av henvendelsene kunne ha ventet til dagen etter, men legekontorene har kun åpent i arbeidstiden. Da kan det hende at man heller velger å dra til legevakten om kvelden, foreslår Raknes.
Han sier også at folk er mer vant til døgnåpne tjenester, og dermed venter med legebesøket til de har tid.
– Enkelte vil også unngå å ta seg fri fra jobb for å ta barna sine til lege, legevakten blir da et naturlig alternativ utenfor arbeidstid, sier Raknes.