Ny bar til Grünerløkka
I februar – eller en gang i 2015 – åpner Hytta Bar der Sangam pleide å ligge på Grünerløkka.
Andrè Sveløkken Lloyd, eier av Glød, åpner snart en ny bar i Oslo - nærmere bestemt nederst på Grünerløkka, rett ved Schous Plass.
– Hytta har fått sitt navn fordi at det er det mest norske du kan finne. Det skal være lite og intimt, og når det er 25 mennesker her, da er det fullt, sier Lloyd.
Tidligere het det Sangam og før det igjen, så var det en mann som het Nelly som hadde en bar der. Han var en to meter høy transvesitt, som innførte flosshatter som vinkjølere. Det gikk rykter om at tapeten var brukt på Buckingham Palace. Her satt folk og drakk Champagnen som ble kalt Gul enke, på 80-tallet. Det er også bekreftet at Elton John tok privatflyet sitt innom for å drikke Gul enke her, og Prince har også vært innom.
Kvalitet fremfor kvantitet
Lloyd sier at Hytta bar er satser på kvalitet fremfor kvantitet. De skal ha tolv typer gin og tonic. Ginen og tonicen skal passe hverandre perfekt. Gin har blitt veldig populært de siste årene, og det finnes allerede en bar som har spesialisert seg på gin.
Derfor skal Lloyd også satse på vodka, som han infuserer selv med forskjellige smaker. Å innfusere, eller infusion som det heter på engelsk, betyr at man setter til smaker, ved å legge til smaker i spriten. Det gjør man ved å legge en bestemt frukt, grønnsak, eller krydder i spriten og la den trekke til seg smaken.
– Vodka er billigere enn gin, og å infusere selv er veldig populært i New York. Gin er dessuten vodka som er infusert med bla.a. einebær, forklarer han mens han viser frem glassbokser med infusert vodka.
Men det er ikke bare vodka som infuseres. Lloyd har også infusert Cognac, Bakke XO, med stekt bacon. Her steker man baconet, slipper det ned i cognacen, fryser alt ned og siler det mange ganger etterpå. Ettersmaken blir en smak av bacon, men den karakteristiske Cognac-smaken er der enda.
Gjester er mer kvalitetsbevisst
– Mener du at Oslofolk er så opptatt av god kvalitet?
– Ja. Jeg mener at Oslofolk bruker gjerne mye penger på kvalitet og historie. Det er derfor vi vil ha en historie bak alt vi gjør. Også når det gjelder hva slags øl vi tar inn. Man skal kunne finne øl man ikke visste eksisterte, og øl man visste eksisterte, men ikke får tak i andre steder, sier Lloyd.
– Hvordan har gjestene forandret seg de siste årene?
– Folk har blitt mye mer kvalitetsbevisste. På 90-tallet visste ikke folk hva en treretters var omtrent. Men nå, på grunn av folk som Bernt Stiansen og Eivind Hellstrøm, så har folk begynt å høre mer på kokker og servitører, og lar oss lære dem ting. Vi har fått høyere status, mener han.