Glasmagasinets knallåpning

Glasmagasinet åpner igjen dørene for sine kunder, men hva kan man vente seg av den nye satsingen?

En begeistret Finn Schjøll er det første som møter alle dem som trosset det voldsomme snøværet en tidlig torsdags morgen for å få med seg nyåpningen av det ærverdige bygget. I åpningstalen snakker Schjøll blant annet varmt om den årelange betydningen Glasmagasinet har hatt for byen.

Hør intervju med Finn Schøll nederst i reportasjen.

Når Glasmagasinet for første gang åpnet dørene sine i 1899 var det også den gang en lang rekke folk som hadde møtt opp. Anja Løvåsen, som er senterleder på Glasmagasinet, forklarer at de nå ønsker å videreføre den majestetiske og kvalitetsbevisste stilen som Glasmagasinet tidligere har vært så kjent for.

– Det vil satses friskt både på trend og tradisjon, forteller Løvåsen.

– I brudeavdelingen vil det blant annet være mulig å bestille alt fra brudekjole til bryllupsgaver. Og om man trenger en pause kan man ta seg en tur i champagnebaren, legger hun raskt til.

LES OGSÅ: Glasmagasinet satser friskt

KLP Eiendom AS, som er selskapet Løvåsen er ansatt i, tok over bygget i 1995. Det er KLP Eiendom som står bak den store oppussingen.

En pågående prosess

Løvåsen understreker at mange av de videre planene for bygget kun er på et idéplan på dette tidspunktet. Et sentralt punkt vil allikevel være at alt fra brudegaver til andre langt vanligere kjøp skal kunne kjøres rett hjem til deg, eller direkte frem til det selskapet du eventuelt skal delta i, dersom dette er ønskelig. Produktene kan man lete frem enten inne på Glasmagasinets egne internettsider, eller man velger dem ut selv på den "gammeldagse måten", ved å handle i selve Glasmagasinet. Leveranseservicen vil uansett fungere på samme måte, forklarer Løvåsen.

– Det er kun underetasjen og 1. etasje som per i dag er ferdig oppusset, legger Løvåsen til.

– Det er fremdeles ikke bestemt hva vi skal gjøre i de resterende to etasjene, men det vil bli et sterkt fokus på en gjennomført kvalitetstbevist stil over hele bygget, sier hun og smiler.

Ikke for alle

– Da bygget åpnet i 1899 var det rulletrappen som var hovedattraksjon. Det er det kanskje ikke i dag, spøker Schjøll.

– Da jeg var liten syntes jeg det var en større opplevelse å komme inn på Glasmagasinet enn å se Slottet, sier han og smiler lurt.

Når vi møter Schjøll står han omringet av en rekke potensielle kunder. Han har nemlig en ny kolleksjon av eget servise til utstilling der inne. Finn Schøll legger ikke skjul på at han mener sortimentet på Glasmagasinet bør ligge i det øverste sjiktet, både prismessig og med tanke på kvalitet. Schjøll mener nemlig at dagens konsumsamfunn hadde hatt godt av å tenke mer på kvalitet enn på kvantitet.

– Den enkleste måten å tenke miljøvennlig på er å kjøpe kvalitet, og dermed slippe å gjenvinne i det hele tatt.

– Du trenger bare to serviser, ett til hverdags og ett til fest, sier Schøll før han haster videre med sine nye kunder.

Solid oppmøte

Vi skjønner fort at den lange køen som var synlig på utsiden av bygget i forkant av åpningen hadde å gjøre med et tilbud på kjøkkenmaskiner.

– Vi var egentlig ute i god tid for å få sjansen til å gjøre et røverkjøp, men vi ble overrumplet av snøværet, forteller Liv Gramer.

Hun og Mikkel Lie hadde tatt seg fri fra en travel studiehverdag for å benytte seg av tilbudet, men kom for sent til å få det med seg.

– Når vi først var her så fant vi ut at vi like godt kunne kikke litt, sier Lie før de forsvinner inn igjen i butikklokalene.