Partistrid om ny E18
SV sier nei til ny E18 og krever tydeligere svar fra Ap.
Flere partier ønsker en grønnere politikk, og to tiltak tar ekstra stor plass i valgkampen, vurderingen av en ny E18 mot vurderingen av en sentrumstunnel for en utvidelse av T-banenettet.
Tvil i Ap
Arbeiderpartiets nølende forhold til utbyggingen av nye E18 har den siste tiden distansert partiet fra SV. Bystyrerepresentant i Ap, Nasir Ahmed mener at kollektivtransporten må prioriteres, men forklarer at det også kan bli nødvendig med en utbygging av E18.
Sosialistisk Venstreparti kritiserer Ap for ikke å komme med en konkret uttalelse om partiets handlingsplan, og har gått så langt som å nekte et fremtidig samarbeid med Ap før de tar fullstendig avstand fra utbyggingsprosjektet.
KLART NEI: SVs 3. Kandidat, Sunniva Holmås Eidsvoll sier klart nei til 14-felts E18. Foto: Odin Jæger La bilen stå
Et bilfritt sentrum er absolutt en reell mulighet, skal vi tro SVs 3.kandidat til Oslo bystyre, Sunniva Holmås Eidsvoll.
En innføring av miljølokk og lavutslippssoner vil blant annet bety dieselforbud i områder som er spesielt utsatt for luftforurensning. Det vil også innebære visse områder helt frie for biltrafikk.
Mens det i SV er enighet om et klart nei til utbyggingen av det som potensielt kan bli en 14-feltsvei på nye E18, ønsker partiet en ombygging av den eksisterende motorveien.
Tre tiltak skal iverksettes, et køfritt bussfelt, et miljøfelt for el-biler og biler med minst tre personer, og et fossilt felt.
Tor Frøytvedt DahlENDELIG SENTRUMSTUNNEL: Unge Venstres leder, Tor Frøytvedt Dahl, er fornøyd med at de endelig har fått ja til T-banetunnel Har ventet lenge på sentrumstunnel
Også Venstre får kritikk fra SV. Eidsvoll uttrykker bekymring i at Venstre først var med på å godkjenne nye E18, for senere å ha ønsket en reforhandling.
Hun spår en potensiell risiko i at Venstre kan gå tilbake til å støtte E18 dersom de blå fortsetter i bystyret.
Det er leder for Unge Venstre, Tor Frøytvedt Dahl, derimot bestemt på at ikke kommer til å skje. Han forklarer at staten frem til nå har opptrådt diskriminerende ovenfor T-baneutbygging.
-SP sa nei til utbygging av T-banen da de styrte, nå har vi endelig fått ja til sentrumstunnel, sier Frøytvedt Dahl.
Videre stiller han seg kritisk til nye E18. Høyere rushtidsavgifter og økte priser på honnørbilletter vil, sammen med Oslopakke 3, bidra til sentrumstunnelen.