Dugnad for regnskogen
Oslo: Byaksjonsleder for TV-aksjonen vil at flere fra næringslivet skal bidra til pengeinnsamlingen. Kjendisstafett og ringedugnad er noen av tiltakene for å engasjere bedrifter i Oslo.
Årets TV-aksjon går av stabelen 18. oktober og pengene skal i år gå til Regnskogfondet. Les mer om årets TV-aksjon og hvordan bli bøssebærer her. Byaksjonsleder, Agnethe Kristin Mikkelsen skryter hemningsløst av de frivillige, men ønsker en større mobilisering av næringslivet.
Rekordforsøk
– Vi skal ha en ringedugnad på Bislett den 14.oktober og da ønsker jeg at flere fra næringslivet skal bidra. Det er en stor jobb og jeg ønsker tettere kontakt med næringslivet i Oslo, sier Mikkelsen.
Næringslivsansvarlig for TV-aksjonen, Marius Lystad, forteller mer om arrangementet og avslører at det skal være et rekordforsøk på Bislett samme dag fra kl. 11.30.
– Rekordforsøket på Bislett handler om å slå rekorder for næringslivsbidrag til TV-aksjonen fra Oslobedrifter, både i antall bidrag og totalbeløp. Rekordforsøket innledes med en 4x100 meter stafett hvor åtte bedrifter og andre utfordrer kjente nasjonale friidrettsprofiler.
Lystad håper på at det kommer mange og forklarer at løpet skal generere inntekter, blant annet ved at Nordic Choice Hotels sponser med 50 kr per publikum som kommer, samt at enkelt av de andre bedriftene stiller med bidrag.
– Petter Stordalen skal selv løpe, sammen med mange andre profiler, blant annet fra TV 2 sporten og NRK. Det ser ut til å bli veldig morsomt, sier han.
Marius LystadMarius Lystad håper mange kommer på giverstafetten. Foto: PRIVAT Etterlyser et samlet næringsliv
– Oslo er den eneste storbyen som ikke har en egen næringslivsforening, sier byaksjonsleder Mikkelsen.
Lystad mener også det er en forskjell på Oslo sammenlignet med andre storbyer.
– De andre storbyene har nok i større grad én samlende næringsforening, hvor Oslo i tillegg til Oslo Handelskammer og Oslo Handelstands Forening, har et mangfold av mindre og tydelige aktører, gjerne knyttet til bydelen.
Bergen var den kommunen som i 2014 hadde flest giverbedrifter til TV-aksjonen. De hadde 278 bidrag til sammenligning med Oslo som hadde 271. Lystad mener f.eks. Bergen skiller seg ut.
– Når det kommer til næringslivet er Bergen en veldig klar by, med sterk kommuneidentitet.
Avhengig av frivillige
Vi har 15 bydeler som vi har delt inn i 51 bydelskomiteer, som jobber i hvert sitt nærområde for å mobilisere. De består bare av frivillige.
– De frivillige gjør en helt formidabel jobb i rekrutteringen. De sitter i forkant av aksjonen og bruker en «bøssebærerdatabase.» Det vil si at de ringer opp tidligere bøssebærere og spør om de ønsker å gjøre en innsats igjen, sier Mikkelsen. Hun legger til at det også finnes et callsenter som man kan ringe og registrere seg, samt en nettside.