Halloween-kjør på Standard
Det er kun tre dager igjen til Halloween, og mens foreldre landet over klager over kjøpepresset, går kostymesalget for fullt på karnevalbutikken Standard i Oslo.
Fem minutter før åpningstiden venter det tolv personer utenfor inngangsdørene til Festmagasinet Standard. To av dem står foran utstillingsvinduet og betrakter tre skumle Alice i Eventyrland-kostymer. Det er Eva og Mette, fra Fredrikstad og Sarpsborg.
– Nei, vi kom ikke for dette altså. Men vi var uansett i Oslo, og datteren min skal feire Halloween, så Mette sa at hun visste om verdens beste sted å kjøpe effekter, parykker, sminke og det som er. Jeg merker jeg har veldig høye forventninger, ler hun.
Godt forberedt
Kort tid etter åpning kommer det enda flere mennesker og titter forundret inn. De blir møtt av tettstappede hyller fulle av fest- og karnevaleffekter. I overetasjen er det kostymer, parykker, effekter og sminke. ”Happy Halloween” står skrevet på et svart banner. Butikken er overfylt av falsk edderkoppspinn og hodeskaller, spøkelser og gresskar.
– Det er jo en adoptert høytid, som egentlig ikke tilhører oss, så det kan sikkert føles amerikansk og kommersielt. Men for mange er det en unnskyldning for å ta seg en fest, og både barn og voksne liker å kle seg ut, sier Saghei, men etter en liten pause legger hun til:
– Vi får ganske ofte inn folk som sier de ikke skal ha noe. Jeg er mann! sier de. Men så går de herfra med kostyme, likevel, ler hun.
Kjøpepress
På spørsmål om foreldre som klager over kjøpepress, sier Saghei at det ikke er så mye man trenger å betale for. Ifølge henne er et gjennomsnittlig kjøp på omtrent 300 kroner.
– Det skjer iblant at foreldre sier til barna at de kan ta hva de vil, og da kan jo prislappen bli ganske høy. Men som regel bruker de fleste det de har liggende hjemme fra før av, og kommer bare for å kjøpe en maske eller en parykk, forteller hun.
For Standard startet salget av Halloween-effekter da amerikanske soldater stasjonert på Kolsås spurte om de kunne importere kostymer i forbindelse med høytiden. Siden den gang har salget bare gått oppover. Spesielt de siste 15 årene har det blitt stadig mer populært. Saghei ser også en utvikling i hva som kjøpes.
Nye trender
– For fem år siden var det bare skumle ting som solgte, men sånn er det jo ikke i USA. Der bare kler man seg ut som hva som helst, og det merker vi begynner å bli mer vanlig for nordmenn også.
Tv2 har tidligere skrevet om den voksende trenden i Hollywood der kvinner velger bort de tradisjonelle skumle kostymene, til fordel for noe mer sexy. Men det er en amerikansk trend Saghei ennå ikke har merket mye til på Standard.
– Vi har noen få eksemplarer av sånne type kostymer også, men det selger veldig treigt. Vi har ikke klima for det i Norge. Det er for det meste unge jenter som kjøper dem, så jeg liker å si at jenter mellom 12 og 20 fryser ikke. Men samtidig, det er jo godt at de kan prøve seg frem i trygge omgivelser, mener Saghei.
De merker også tydelig forskjell fra år til år hva som er populært. Spesielt er påvirkning fra TV med på å bestemme.
– For noen år siden skulle alle være vampyrer; nå er det zombier som står i Halloween-motebildet. Sminkevideoer på YouTube har også gjort det svært vanlig med ansiktsmaling og flytende latex man kan lage sår og slikt av. Sminke er det som selger absolutt best, konstaterer hun.
Ekstrem omsetning
Halloween er blitt en ekstremt viktig inntektskilde for karnevalsbutikken.
– Vi får inn omtrent 25 prosent av årsomsetningen de siste to ukene i oktober, sier Saghei. Hun forteller videre at de har merket pågang de siste tre-fire årene fra folk som vil ha kostyme til Oktoberfest, i tillegg til Halloween.
– Så ja, oktober er en travel måned! Vi må ansette ekstramedarbeidere og utvider åpningstidene med én time. Likevel føler jeg folk kan få et dårlig inntrykk av oss denne måneden, for vi får ikke tid til å hjelpe dem ordentlig. Vanligvis kan vi stå lenge med en kunde og snakke om kostymet deres, men nå er det så travelt at vi nærmest må innføre sluseordning i inngangsdøra, sier hun.
Mange kunder
Forrige lørdag hadde Standard 3600 kjøp på kassen. Saghei forteller at det per kjøp kan være mellom to og fem mennesker i butikken, så det blir veldig fullt. Med andre ord: skal du ha kostyme, forbered deg tidlig. Dersom man våkner lørdag morgen, og fortsatt ikke vet hva man skal gå som, har Saghei tipset klart:
– Gjør det enkelt for deg selv. Hekser og vampyrer er klassikere, og er superenkle å få til. Men samtidig kan denne uken være en slags opplevelse. For noen er kanskje det å stå i kø en del av Halloween-pakka, smiler Saghei.