Hva mener velgerne om bilfritt sentrum?

Etter at jubelen har lagt seg for MDGs inntreden i bystyret, stiller flere nå spørsmål ved langtidseffektene av et bilfritt Oslo sentrum.

Syklistene vil få god plass når bilene fjernes innenfor Ring 1. Foto: Jim Særnblom

MDGs forslag om bilfri sone innenfor Ring 1 får nå kritikk fra flere hold. Frederic Hauge (Bellona) mener partiet kan risikere å gjøre miljøpolitikk upopulært. Mange unge og førstegangsstemmere støttet miljøpartiet i høstens valg. Vi har snakket med studenter ved HIOA om hva de mener om MDGs aktuelle forslag.

 

FORNØYDIngrid Bakke (21) synes ikke MDG skuffer. Foto: Jim SærnblomSavner frisk luft

Ingrid Bakke (21) er positiv til MDGs forslag, og mener partiet ennå er i startfasen.

 – Oslo har bare godt av mindre biler, og det blir bedre luft i sentrum, mener hun.

Hun vil ennå ikke ta stilling til om et bilfritt sentrum er ren gimmic fra MDG, men tror ikke partiet vil tape stemmer på det omstridte forslaget.

 

 

LOKAL EFFEKTKirsti Valset (42) mener det har en god lokal effekt med bilfritt Oslo. Foto: Jim SærnblomEt lite steg

- Det har en god og lokal, men bitteliten effekt med bilfritt sentrum, mener Kirsti Valset (42). - Men det er et smart tiltak for å skape oppmerksomhet rundt miljøspørsmål. 

Miljøpolitikk bør allikevel handle om noe mer enn å gjøre privatbilen like vulgær som det å røyke, legger hun til.

- Hvis ikke er det å kaste glør i øynene på de som er opptatt av den store miljøsaken. Realpolitisk er det et lite steg for menneskeheten..

 

 

SKEPTISKCato Tandberg (41) mener MDG starter i feil ende. Foto: Jim SærnblomFeil ende

– MDG starter nok i feil ende, selv om bilfritt sentrum i seg selv er en positiv endring, mener Cato Tandberg (41).

Han er skeptisk til at dette er et viktig tiltak mot CO2 utslipp, men synes det er flott for bymiljøet.

– Det er forskjell på miljøpolitikk og bymiljøtiltak, påpeker Tandberg.

Han er allikevel imponert over at miljøpartiet har våget å plassere seg i maktposisjon.

- Jeg håper at et parti som markerer seg så kraftig på miljø vil legge vekt på mer effektive miljøtiltak enn grønne spasergater.

 

POSITIVMichelle Mogen (19) ønsker seg mer flyt i kollektivtrafikken.Kollektiv flyt

– Jeg ønsker meg mer flyt i kollektivtrafikken, og kommer ofte for sent på grunn av forsinkelser, sier Michelle Mogen (19).

 Hun bruker daglig buss og trikk, og er mer opptatt av å bygge ut og forbedre kollektivfelt enn å fjerne alle privatbiler.

- Jeg og de fleste jeg kjenner har blitt politisk aktive på grunn av MDG. Miljøprofilen er det sentrale. - Men såklart, legger hun til, det skal ikke bare være symbolpolitikk.