Marsjerer for Rosa sløyfe-aksjonen
Iført gule refleksvester tok MILA folkesportklubb turen ut i høstmørket for en god sak.
Frivillige landet over har engasjert seg for Rosa sløyfe-aksjonen i oktober. Årets aksjon fokuserer på det å leve med uhelbredelig brystkreft. Dette fikk medlemmene i MILA til å dra på seg marsjstøvlene.
– Vi arrangerer turmarsjer hele året, men i dag har vi arrangert en marsj til støtte for Rosa Sløyfe-aksjonen. De fleste turmarsjforeningene i Norge gjør det en gang i året, sier leder for Folkesportklubben MILA, Gunn Stabbetorp.
Lokalene på Rødtvet skole er dekorert med rosa ballonger og stemningen blant deltagerne er god før start.
– I dag selger vi rosa sløyfer og gir 30 kroner ekstra til kreftforeninger for hver sløyfe som blir solgt. En del av overskuddet fra arrangementet går da til Kreftforeningen, sier Stabbetorp.
Rosa sløyferPå Rødtvet skole sitter Finn Westbye, Knut Teige og Tor Arne Holvik klare med stempel og rosa sløyfer til deltagerne. Foto: Henriette Dæhli Fysisk aktivitet for veldedighet
En av deltagerne under årets Rosa sløyfe-mars var Per-Arne Rindalsholt. Han har gått turmasjer siden 1964.
– Det er veldig positivt å kunne støtte Rosa sløyfe-aksjonen. Vi har flere viktige saker som vi gjennomfører marsjer for. Samtidig er vi her først og fremst for å gå turmarsjer og være sosiale, sa Rindalsholt.
Leder for Rosa sløyfe-aksjonen, Marit Sophie Egge, sier at bevissthet rundt fysisk aktivitet er en viktig del av aksjonen.
– Vi har et godt samarbeid med Norges Folkesportforbund som arrangerer Rosa sløyfe-marsjer. Fysisk aktivitet er forebyggende for brystkreft, så dette er veldig positivt. Det er viktig å knytte fysisk aktivitet til det å støtte denne saken, sier leder for Rosa sløyfe-aksjonen Marit Sophie Egge.
Avgjørende samarbeid
I oktober farges hele landet rosa, skriver Kreftforeningen på sin nettside. Rosa sløyfe-aksjonen har som mål å øke kunnskapsnivået og støtte brystkreftforskning. Marit Sophie Egge understreker viktigheten av frivillig engasjement.
– Temaet berører mange og skaper engasjement. Vi er avhengig av de frivillige som bidrar til økt oppmerksomhet, sier Egge.